Mattkoncernen Rugvista fick ett tufft andra kvartal. Försäljningen minskade med 13,8 procent till 121,2 miljoner kronor. Och den organiska försäljningen backade med 15,6 procent. Även rörelseresultatet fick sig en rejäl smäll och landade på 400 000, jämfört med 24,8 miljoner från samma period året innan.
Det makroekonomiska klimatet har försämrats ytterligare under Q2 vilket har påverkat de europeiska hushållens framtidstro och köpkraft negativt. Rugvista Group har utan tvekan påverkats av dessa faktorer, konstaterar Michael Lindskog, vd på Rugvista, i ett uttalande.
Sett över första halvåret, januari till juni, ser det också något dystert ut. Omsättningen har minskat med 11 procent och den organiska omsättningen med 14 procent. Rörelseresultatet landar på 22 miljoner, istället för förra årets 64 miljoner.
Prognosen för andra halvan av 2022 är heller inte av det positiva slaget.
De makroekonomiska utsikterna för resten av året är fortsatt osäkra och svåra att förutse. Detta är en verklighet vi behöver acceptera och fortsätta navigera i, säger Michael Lindskog.
"Kommer förbättra våra möjligheter"
Han är dock övertygad om att det kommer att vända för Rugvista och att bolaget är väl rustat även för dessa tuffare tider.
Vår starka finansiella ställning möjliggör fortsatt fokus på att driva vår långsiktiga strategiska agenda samtidigt som vi har implementerat och förberett initiativ för att säkerställa god lönsamhet givet nuläget, säger han och fortsätter:
Jag är säker på att vi, genom att fortsätta säkerställa hög kundnöjdhet, förbättra kunderbjudandet, utveckla våra interna kompetenser, upprätthålla hög kostnadseffektivitet samt effektivt navigera nuvarande marknad, kommer att förbättra våra möjligheter för lönsam tillväxt både på kort och lång sikt.
LÄS ÄVEN: Flygande succén som vägrar mattas av - nu ska de erövra Europa