Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Mattorna flyger inte hos Rugvista - bolaget tappar: “Är pressad”

Michael Lindskog, vd på Rugvista
"Antalet order växer tvåsiffrigt".
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

E-handelsföretaget Rugvista presenterar idag sina siffror från årets andra kvartal.

Rugvista Groups Q2 2024:

  • Nettoomsättningen stannade på 128,4 miljoner kronor (129,1)
  • Rörelseresultatet sjönk till 2,4 miljoner kronor (11,8)
  • Periodens resultat blev 2,6 miljoner kronor (10,2)
ANNONS

Omsättningen minskar alltså något med -0,5 procent medan rörelseresultatet backar med -80 procent.

Att rörelsemarginalen sjönk, trots att den variabla lönsamheten förbättrades jämfört med förra året, är till stor del hänförligt till organisationsförändrings-kostnader av engångskaraktär samt ett negativt utfall i posten ”övriga rörelsekostnader” som drivs av valutaeffekter, förklarar företagets vd Michael Lindskog i en kommentar.

Det talas samtidigt om en minskad efterfrågan.

Vi ser fortsatt att köpkraften hos de europeiska hushållen är pressad och att köpbeteendet är präglat av stort fokus på pris och rabatterbjudanden. Trots det utmanande marknadsklimatet växer vi antalet ordrar tvåsiffrigt jämfört med förra året. Vi förbättrar också bruttomarginalen samt marknadsföringseffektiviteten jämfört med årets första kvartal, säger han.

E-handelsföretaget säger sig dock vara redo för när konsumenternas köpkraft återvänder. Rugvista förbereder sig just nu för årets högsäsong.

Jag är övertygad om att balans mellan att navigera nuläget parallellt med kontinuerligt arbete med att förbättra kunderbjudandet och verksamheten ger oss bäst möjlighet till lönsam tillväxt både på kort och lång sikt, säger Michael Lindskog.

Rugvista Group består av nätbutikerna Rugvista och Carpetvista.

Dela artikeln: