ANNONS

Matsmart massanställer: "6-12 nya personer om dagen"

Matsmarts lager har fått en rad nya medarbetare i spåren av coronaviruset

Rusning efter mat på nätet.

ANNONS

"Just nu upplever vi högre tryck än vanligt, likt många e-handlare runt om i Sverige. Vi har tagit in många fler order än vi brukar och jobbar för fullt för att se till att du ska få dina varor så fort det bara går men trots det så kommer många order drabbas av förseningar".

Så skriver Matsmart i ett inlägg på sin sajt. E-handelsföretaget har alltså - precis som en rad andra aktörer som säljer mat på nätet - fått ett kraftigt ökat antal order den senaste tiden.

LÄS ÄVEN: Matjättarna online går på knäna: "Fullbokade flera dagar"

Enligt företagets kommunikationschef Hanna Thofelt Lindström har försäljningsökningen vissa dagar legat på 70 procent jämfört med motsvarande dagar förra året. Den generella försäljningsökningen ligger på cirka 30 procent, berättar hon.

Vi har bråda dagar med extremt högt beställningstryck. Vi ser också att trafiken kommer från sökningar på till exempel konserver. Att vi säljer skafferivaror och att vi levererar över hela landet, inte bara runt de större städerna, bidrar till ökningen.

"Har ökat så mycket vi kunnat"

Det höga försäljningstrycket har lett till att Matsmart har behövt öka sin bemanning. Bolaget har för närvarande sex fasta kontorstjänster ute i Sverige, Danmark och Tyskland. Dessutom kommer det löpande in spontanansökningar till lagret, där företaget också har fått ta in ny personal.

På lagret har vi ökat vår tillfälliga bemanning så mycket vi kunnat, med hänsyn till att vi behöver ha kapacitet att utbilda de nya som kommer in. I praktiken har det betytt mellan 6-12 nya personer om dagen den senaste tiden.

Hanna Thofelt Lindström har ingen siffra över hur många som fastanställts på Matsmarts lager den senaste tiden, men under 2019 ska den delen av verksamheten ha utökats med 30 procent.

Och att vi fortsätter att växa är det ingen tvekan om. Till största delen handlar tillväxten förstås om att vi har en stark underliggande tillväxt. Mat på nätet växer och kunderna letar av naturliga skäl efter hållbara alternativ. Men i dessa tider behöver vi, utöver den tillväxt vi redan har, stärka upp vår bemanning ytterligare.

LÄS ÄVEN: ICA-butiker stoppar e-handeln efter hamstring: "Extra hårt tryck"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap