Redan i mars kunde Ehandel.se avslöja att Matsmart.se ökat sin omsättning med nästan 1 000 procent under förra året. Från 2,5 miljoner kronor 2014 till 26,2 miljoner kronor 2015.
Vi kunde även berätta att e-handlaren, som säljer felmärkta, utgående och andra överskottsvaror med upp till 90 procents rabatt, i år siktar på en omsättning kring 80-90 miljoner kronor på helåret 2016.
– Kunderna som hittat till oss återkommer, handlar större volymer och gör sina inköp oftare och oftare, säger Karl Andersson, VD och medgrundare av Matsmart.
Ingår i planen
Men även om företaget växer så att det knakar är det inte lönsamt och Matsmarts rörelseresultat för 2015 visar ett minus på 10,7 miljoner kronor. Något som delvis ska bero på förstärkningar i organisationen, lagerflytten till Katrineholm samt olika marknadsföringssatsningar.
– Att inte vara lönsamma ingår i vår plan och något vi fortsätter att planera för. Vi väljer i stället att satsa på fortsatt tillväxt och att bygga upp marknaden, säger Karl Andersson.