Svenska Matsmart har nu gått in i ett nytt land. Från och med i förra veckan så är Matsmart även aktiva i Storbritannien.
Den som leder satsningen i UK är Christabel Biella, som tidigare jobbat för e-handlare som Swoon, Farmdrop och House of Fraser.
Vi mjukstartade i mitten på förra veckan och har fått helt otroligt bra respons från brittiska konsumenter så här långt. Därför är jag väldigt glad att vi redan från start har ett mycket starkt team på plats, med Christabel i spetsen. Nu ska vi jobba tillsammans för att växa bolaget och hjälpa den brittiska livsmedelssektorn att lösa klimatutmaningarna kopplade till svinn, kommenterar Karl Andersson, vd och grundare för Matsmart.
Matsmart använder dock förstås inte samma namn i UK, utan där kallar man sig för Motatos, ett namn som man tidigare tagit fram för sin internationella satsning.
"Mer relevant än någonsin"
Inför lanseringen har Motatos ingått en rad samarbeten med brittiska livsmedelsproducenter och fyllt på lagret med välkända varumärken som Heinz, Kellogg's och Walkers. Trots ett sprillans nytt lager i Sverige så har man inför UK-satsningen satt upp ett lager utanför London.
LÄS ÄVEN: Matsmart klipper bandet – “returerna ligger på promillenivå”
Brittiska konsumenter är väldigt engagerade i hållbarhetsfrågor - och idag behöver de, mer än någonsin, enkla och prisvärda sätt att handla hållbart utan att det blir dyrare. Därför känns det väldigt spännande att jobba för Motatos. Det känns också inspirerande att det här är ett koncept som blivit väldigt framgångsrikt i andra europeiska länder. Nu börjar en väldigt spännande resa med att få in mer cirkularitet i den brittiska livsmedelsbranschen - med lägre klimatavtryck och bättre priser som följd, säger Christabel Biella.
Karl Andersson ser stor potential i satsningen och tidpunkten för lanseringen sägs vara bra med tanke på stigande inflation och ökande priser.
Jag kan inte nog betona hur laddade vi är inför öppnandet på vår femte marknad. Marknadspotentialen är enorm och timingen kunde inte vara bättre - vår affär är mer relevant än någonsin, säger Karl Andersson.
LÄS UPPFÖLJNINGEN: Matsmart om storsatsningen i Storbritannien: “Har många lärdomar från Tyskland vi kan bygga på”