ANNONS

Matsmart i "listigt" PR-drag - bäst på att nå ut

Matsmart i "listigt" PR-drag - bäst på att nå ut
Bäst på PR?

Alla bolag använder samma influencers.

ANNONS

Daniel Wellington lyftes organiskt flest gånger, men Chiquelle fick flest omnämnanden. Den slutsatsen drog analysföretaget Signal Signal i en undersökning av hur bra ett antal modehandlare är på att nå ut i poddar, Youtube, radio och TV.

LÄS ÄVEN: Daniel Wellington och Chiquelle hörs mest i bruset

Matsmart "ett undantag"

Nu har Signal Signal gjort en ny undersökning, och denna gång valt att titta närmare på nätmathandlarnas framgångar i etern. De undersökta bolagen är Linas Matkasse, Matsmart, Mathem.se, Mat.se och Middagsfrid, och bland dem ska Matsmart och Linas Matkasse var de företag som under en period nämndes flest gånger.

- Vanligast är att e-handlarna nämns i köpta reklamsamarbeten där influencers pratar om dem i Youtube och poddar. Uppstickaren Matsmart är ett undantag. Genom ett listigt pr-drag där bolaget släpper siffror kring svenska kommuners minskade matsvinn har Matsmart fått stora mängder icke-köpt utrymme i såväl TV som radio, skriver företaget i ett pressmeddelande.

De aktuella nätmatföretagen, som alltså oftast nämns i reklamsammanhang, arbetar för övrigt ofta med samma Youtubers och poddare.

"Kan påverka trovärdigheten"

Till exempel ska Hanna & Amanda under den aktuella perioden ha haft avtal med alla bolag som ingick i undersökningen, och podden "Trettio plus trevar" ska ha samarbetat med Mat.se och Matsmart.

- Det här är något som onekligen kan påverka trovärdigheten för alla inblandade, konstaterar Signal Signal.

Undersökningen ägde rum under perioden 1 september 2017 till och med 31 januari 2018.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se