ANNONS

Matsmart i drömsamarbete med ett av världens största företag

Matsmart i drömsamarbete med ett av världens största företag
Grundarna Ulf Skagerström och Karl Andersson

Matsmart drömde om att vara där de är idag då en gigantisk matproducent nu tillkännager sitt samarbete med nätbutiken.

ANNONS

Häromdagen berättade vi om Matsmarts värdering på 117 miljoner kronor efter bara något år på marknaden. Nätbutiken som säljer mat med kort datum eller felmärkta varor har minst sagt medvind när det kommer till deras e-handel och affärsidé.

I dag meddelar Matsmart stolt att världens största livsmedelsföretag Nestlé publikt gått ut med att de samarbetar med nätbutiken för att minska matsvinnet.

- Årligen slängs 1 915 150 ton matavfall i Sverige. Nu tar Nestlé och Matsmart ett rejält kliv mot att minska matsvinnet, skriver Nestlé i sociala medier.

"Vi har nästan svårt att hinna med"

Matsmart som fortfarande är ett ganska nystartat bolag ska sedan starten sålt över 1000 ton varor. Minst en tredjedel av detta sägs vara produkter som annars skulle hamnat i papperskorgen.

– När vi startade för två år sedan var det en dröm att en stor producent som Nestlé skulle gå ut publikt och berätta att de samarbetar med oss som ett led i deras miljöarbete. Nu är vi där. Vårt koncept har tagits emot otroligt väl av både konsumenter och leverantörer. Företag som vill sälja varor via Matsmart.se hör av sig hela tiden, vi har nästan svårt att hinna med, säger Karl Andersson.

Matsmart köper stora lager av varor, från producenter och grossister, som av olika skäl ratas av den vanliga handeln. Dessa säljer man sedan med stora rabatter på Matsmart.se. Detta relativt enkla koncept har gett dem en enorm tillväxt som de nu jobbar för fullt med att hantera.

- Just nu arbetar vi med att hantera vår tillväxt. Men vi ska fortsätta att växa inom Sverige men tittar även på att lansera internationellt, sade Karl Andersson i samband med värderingen på 117 miljoner.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se