Ehandel.se fick i helgen ett tips om en potentiellt ny e-handelsfunktion på Facebook. Observanta följare av matbutiken Matsmart.se hade uppdagat ett inlägg av e-handlaren som visade upp prislappar i bilderna tillsammans med en tillhörande bildkarusell med produkterna som finns i bilden.
Bildkaruseller är förstås inte nytt men detta produktfokus med priser och att kunna interagera mer med bilden kan vara något nytt. När vi kontaktar Matsmart står det även klart att de inte heller sett funktionen innan.
- Det var vår mastermind Rikard Hellqvist som hittade en ny funktion och testade. Den här funktionen har vi tjatat länge på Facebook om att lösa, säger företagets VD Karl Andersson.
"Bra verktyg för att driva trafik till sajten"
Vi frågade Rikard Hellqvist som är kommunkationsansvarig på Matsmart om det är en ny funktion.
- Det är en helt ny funktion för oss i alla fall. Upptäckte den i fredags och testade och det blev ju grymt. En funktion som man verkligen saknat. Ett bra verktyg för att driva trafik till sajten, säger Rikard Hellqvist.
Enligt Rikard betalar de inte något för inlägget och man ska inte ha vetat om funktionen innan i fredags.
Tror du ni är någon sorts pilotkund?
- Jag har inte sett det någonstans innan. Vi har en Google-feed som varorna hämtas ifrån, mer än så vet jag faktiskt inte. Om vi är något slags pilotprojekt så har vi inte blivit meddelade det, men om så är fallet är vi väldigt tacksamma, säger Rikard Hellqvist.
Prislappar i bilderna påminner förstås om Instagrams nyligen införda funktion som gör något liknande. Båda funktionerna pryds även av en liten shoppingbag vilket förstås känns väldigt e-handelsfokuserat.
Ni kan se Matsmarts smarta inlägg här på Facebook.