E-handeln Matsmart fortsätter att växa. Det rapporterar Di Digital som fått se företagets siffror för 2019. Omsättningen växte med 35 procent och landade på 371 miljoner kronor, samtidigt som förlusten ökade ordentligt.
Från ett minusresultat på 65 miljoner, 2018, till att i fjol summera förlusten till 98 miljoner kronor.
2019 innebar en rad strategiska investeringar med delat fokus: för det första att kunna växa med ökad lönsamhet på vår hemmamarknad och för det andra att lansera på ytterligare två europeiska marknader, säger Matsmarts vd Karl Andersson i en kommentar till Di Digital.
LÄS ÄVEN: Matsmart tar in 182 miljoner och ny delägare – ska lansera i Tyskland
De nya marknaderna, Danmark och Tyskland, har utvecklats “bättre än förväntat” och under 2020 sägs siffrorna peka åt rätt håll för mataktören. Företaget hoppas nu på ett positivt rörelseresultat för året.
Satsningarna på affärsutveckling för lönsamhet har burit frukt under det första halvåret 2020, när vi för första gången i bolagets historia har tangerat positivt ebitda på den svenska marknaden. Den här utvecklingen är unik inom segmentet e-handel för livsmedel, säger Karl Andersson.