ANNONS

Matsmart avslöjar planerna efter jätterundan: "Lätt att bli fartblind"

Karl Andersson, vd och grundare på Matsmart

"En enorm skillnad från investerare".

ANNONS

Matsmart fortsätter att expandera aggressivt. Lanseringen i Tyskland blev en braksuccé för maträddarna som nu behöver hitta sätt att själva hänga med i tillväxttakten på marknaden. Det är också en av anledningarna till att man nu fått in 350 friska miljoner i kassan.

Vi har aldrig fått ett så starkt gensvar någon gång på någon annan marknad. Vi har aldrig haft så snabb tillväxt och var tvungna att uppdatera prognoser och planer sju gånger för att allt gick fullständigt "bananas", berättar Karl Andersson, vd och grundare på Matsmart.

En del av det nya kapitalet kommer alltså gå till att fortsätta föda tillväxten på jättemarknaden. Bland annat behöver man öka sin lagerkapacitet för att möta den tilltagande efterfrågan.

Att växa i ett land som är tio gånger större än vårt tar förstås mycket kraft och resurser. Vi ser att det finns mycket expansion kvar att göra i Tyskland. Vi lär oss väldigt mycket och har redan ett lokalt lager, men det gäller att klara av att skala upp för att möta den snabba tillväxten. Vi prognostiserar för att den tyska verksamheten kan bli lika stor som den svenska nästa år.

Vad använder ni er av för lagerlösning i Tyskland?

I Sverige har vi lager i egen regi, men där har vi en tredjepartslogistiker som hjälper oss. Vi visste inte hur fort det skulle gå för oss att växa. Och hade vi startat i egen regi hade vi behövt lägga all tid på att hela tiden rekrytera ny personal.

"Finns många spännande vägval"

Men det stannar förstås inte vid Tyskland. Man sneglar också mot andra länder, men exakt vilka marknader det blir härnäst återstår fortfarande att se. De planerna är nämligen inte spikade än.

Det finns många marknader vi är nyfikna på. Vi diskuterar flera olika ställen med styrelsen och det finns många olika, spännande vägval att göra.

Kände ni att ni behövde passa på att ta in kapital snabbt nu i tider där väldigt många har tvingats lära sig att e-handla?

Det ligger nog någonting i det. Vi ser än väldigt stark vind som drar in där medvetenheten om hållbarhet ökar väldigt fort. Sen ser vi också en enorm skillnad från investerare som vill investera i impact-bolag just nu. Det kommer också positiva saker av att fler lär sig att handla på nätet i covidtider och vi ser samtidigt hur "hard discount" fortsätter att växa väldigt fort och där är vi ju väldigt aktuella.

Med tanke på tillväxten i Tyskland samtidigt som det finns ambitioner mot andra marknader, räcker det verkligen med 350 miljoner för att förverkliga båda delarna?

Det är lätt att bli fartblind, men 350 miljoner är väldigt mycket pengar, som vi hoppas kan ta oss till att bevisa nästa steg. En av de delarna vi vill bevisa är att vi kan skala upp i Tyskland, men också att vi kan ta den svenska marknaden till lönsamhet.

"Kan leverera lönsamhet"

Matsmart har sedan starten haft både rejäl tillväxt och röda siffror på resultatraden, men nu ska det alltså bli ändring på det sistnämnda.

Vi lyckades bevisa att vi kan leverera lönsamhet redan under tre månader förra året. Sen var det lite upp och ned. Men vi kommer att fortsätta det här året med att jobba för att bli lönsamma och det kommer vi att vara till och från på månadsbasis. Nästa år är första året då vi ska vara lönsamma för helåret på den svenska marknaden.

Hur ska det gå till rent konkret?

Vi jobbar mycket med logistiken, de KPI:erna är superviktiga för oss. Men vi tittar såklart på alla KPI:er och jobbar väldigt hårt med att förfina alla våra processer, säger Karl Andersson.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap