Mat.se kunde under årets första tre månader rapportera en omsättningsökning på 48 procent. En utveckling som håller i sig och e-mathandlaren kan idag visa upp en tillväxt på 49 procent under det andra kvartalet.
Något som innebär att omsättningen landade på 70,5 miljoner kronor under perioden. Rörelseresultatet landade dock på -11,2 miljoner kronor, att jämföra med -9,7 miljoner för det andra kvartalet 2015. Man räknar dock med ett positivt ebita-resultat för region Göteborg för helåret 2016.
– Vi stärker vår position på marknaden och Göteborgsregionen uppvisade en EBITA på 1,1 miljoner kronor och stockholmsregionens nyckeltal förbättrades avsevärt. Detta kvartal visar att våra finansiella mål är realistiska, säger bolagets VD Måns Danielsson i en kommentar.
Bra att konkurrensen ökar
Måns Danielsson ser även positivt på att Coop, ICA och Axfood nu har börjat sin satsning inom onlinehandeln av dagligvaror. Något som kommer att driva marknaden att handla mat på nätet framåt, samtidigt som han ser stora skalfördelar i bolagets egna affärsmodell.
– Resurser finns inom i princip alla flöden och de flesta funktionerna kan hantera större volymer utan att kräva ökande resurser. Inom vår nuvarande struktur kan vi utveckla och förbättra sortimentet inom befintliga och nya sortiment. Ett spännande område är att utnyttja vår distribution för sortiment från andra aktörer.
Bolaget upprepar även sina tidigare finansiella mål om att uppnå ett positivt ebita-resultat i koncernen.
– Lönsamhet vid 600 miljoner kronor i nettoomsättning på tre lager och en EBITA på 7-10 procents marginal från en region som omsätter 350 miljoner kronor, säger Måns Danielsson.