Det är tomt i plånboken, långt kvar tills den 25e och allmän depp över att det roliga nu är över. De härliga mellandagarna när man ligger på soffan och äter knäck har svischat förbi och nu är det dags att slå upp datorn igen och hugga tag i 2021.
Men det finns alltid en baksida på lyckoruset lagom tills när granen ska kastas ut. För att citera Per Gessle: ”När alla vännerna gått hem, då börjar man tveka att ta nya tag.”
För oss konsumenter ekar det nu rätt så tomt i kassakistan. Det är inte för inte som veckorna efter nyår kallas för oxveckorna och att lönen i slutet på januari alltid är den som smakar bäst. Problemet är bara att januarilönen till stor del går åt till att täcka det allra nödvändigaste och kanske också betala fakturor från din december-shopping. Så det är inte förrän i slutet av februari som de flesta börjar komma i ekonomisk balans igen. Baksmällan från all shopping från Black Friday till 22e dec är en blykeps både mentalt och ekonomiskt. Och då har vi inte ens pratat om mellandagsrean... Och om ingen har några pengar att handla för, hur ska då e-handeln överleva?
Men det är ingen mening att hänga läpp och lägga sig ner och gråta. Vad ska man göra nu?
Tips till e-handlare
För e-handlare handlar det nu först och främst om att försöka reda ut alla returer och byten. Och då gäller det att ge dina kunder en bra returupplevelse så att de kommer vilja handla av dig igen. Kom ihåg att det är mycket billigare att behålla en kund än att skaffa en ny. Samtidigt handlar det om att slåss med näbbar och klor om de konsumenter som vill handla i januari och februari. När konsumenten har ont om pengar gäller det för dig som e-handlare att göra varje köp till en positiv upplevelse. Det här är ju inga konstigheter, men det gäller att vara extra noga. Har jag rätt produkter? Syns jag på rätt ställen? Har jag tydliga produktbeskrivningar? Ligger jag rätt i pris? Och sist men inte minst, har jag en leveransapparat som gör att mina kunder kan få sin vara när de vill och hur de vill? Under oxveckorna har du som e-handlare inte råd att slarva med det...
Tips till transportörer
För att e-handlaren ska kunna göra varje köp till en positiv upplevelse gäller det att du som transportör gör varje leverans så nära perfekt som möjligt. Det här handlar inte heller om några konstigheter. Men du måste göra allt för att hålla kvaliteten, ge e-handlaren och konsumenten information under hela vägen och leverera på konsumentens villkor. I slutändan är det alltid konsumenten som betalar för frakten på ett eller annat sätt. Erbjuder du som transportör smidig upphämtning eller inlämning av eventuella returer? Kan vi som vill returnera hantera dessa utan besvär? Följer ni upp med oss konsumenter hur vi upplevde leveransen och om inte, vad bör ni göra under 2021 för att det ska bli bättre nästa gång. Vilka nya features vill ni ta fram under året för att vi konsumenter och era kunder e-handlarna just ska välja er som transportör av paketen?
Tips till konsumenter
Nu handlar det om att snabbt returnera det du inte vill behålla så att du slipper snubbla över kartonger i garaget, och så att du kan få tillbaka de pengar som du nu verkligen behöver. Läs på hur returerna fungera på de olika saker du har köpt. Finns det en returkartong eller behöver du fixa det själv? Finns det en returetikett i paketet eller måste du skriva ut en? Har du en skrivare som funkar? Eller måste du (rent hypotetiskt...) mejla en länk till din kompis Axel så att han kan be sin svärfar skriva ut den? ”Vem har ens en printer hemma nu för tiden”? Kan du lämna alla returer på samma ombud eller måste du gå till flera? Förhoppningsvis kommer vi konsumenter snart kunna lämna returen i brevlådan eller på något annat enkelt sätt, men till dess gäller det att ställa in sig på att det blir ett litet projekt att få till alla returer.
Men som åklagare Harvey Dent säger i Batman-filmen The Dark Knight: “Natten är som mörkast precis före gryningen”. Snart är oxveckorna över, lönen kommer och det kan börja konsumeras igen. Vårkläder, utemöbler, trädgårdsprodukter och allergipiller ska inhandlas. Den 25e smäller det! Håll ut!