Matsmart utvecklar sitt erbjudande genom att lansera en serie produkter under ett eget varumärke, By Motatos. Här har man tagit fram skafferifavoriter som pasta, bönor, olivolja och krossade tomater. Samtidigt utlovar man noll svinn. Utöver detta ska en procent av vinsten, eller minst 100 000 kronor per år, gå till organisationen The Hunger Project.
Idag kastas eller förstörs en tredjedel av all mat som produceras, någonstans längs vägen från åker till kompostkärl. Med det här varumärket vill vi göra rätt från början. Steg 1A i det arbetet handlar om att producera hållbar, bra mat som inte blir svinn någonstans längs vår del av värdekedjan, säger Sofia Syrén, CMO på Matsmart.
Men trots det nya, egna varumärket ska inte detta ses som ett steg mot att bli en mer renodlad dagligvarubutik, säger bolaget.
Vi har en ganska lång väg kvar innan vi skulle kunna kalla oss en traditionell matbutik. De här produkterna ska göra det lättare för folk att få ihop en hel leverans. Det i sin tur kan göra att de ökar frekvensen på sitt handlande från oss. Men det är fortfarande så att vi är ett komplement och de är produkterna ändrar inte på det. Vår huvudstrategi är att bidra till hållbara matsystem, där allt som produceras också kommer ut på marknaden, säger Hanna Tholfelt Lindström, kommunikationschef på Matsmart, till Ehandel.
Med egna produkter kommer också extra produktion, hur har tankarna gått där?
Den frågan har vi förstås tänkt på mycket. Men de här produkterna är åtta olika varor av runt 1000 produkter på vår sajt och hela idén är att stötta det räddade sortimentet, för att göra det lättare för kunder att få ihop en hel leverans. Det kunde tidigare vara svårt med enbart det räddade sortimentet.
Utökar ytterligare
Tanken bakom det egna produkterna är alltså att förenkla för kunderna, som man då också ska hoppas handlar mer av det övriga sortimentet som räddats för att minska matsvinnet. Idén tillkom också efter att man frågat kunderna vad de saknar och just möjligheten att lägga större, mer kompletta order ska ha varit en vanligt förekommande önskan.
Nu får vi se hur det här tas emot av våra kunder och om det fungerar så som vi hoppas. Sen kommer vi också att använda varumärket till att ta in och sälja produkter tillverkad på räddad råvara. Exakt när det sker kan jag inte säga i dag, men det blir ett stöd som möjliggör för ytterligare samarbeten med leverantörer att ta in partier om de exempelvis fått för mycket pasta över i fabriken.
Ni är inte oroliga över att det här gör att några av era leverantörer börjar se er som en konkurrent snarare?
Nej, det känner vi oss inte särskilt oroliga för. Vi ser snarare att det kommer att hjälpa till att hantera större volymer av överskott och att vi därför kommer att vara en ännu bättre hjälp än vi redan är i dag. Man måste komma ihåg också hur stor marknaden för mat är och det här rör sig bara om åtta till tio produkter av 1000 på vår sajt.
"Kommer vara tydliga"
Och med större, mer kompletta leveranser, öppnas också nya möjligheter. Matsmart har redan i dag en maskin som skär till deras kartonger, så att de inte skickar luft. Men leveranserna kan bli ännu mer optimerade, inte minst för konsumenterna.
De flesta som handlar online vill gärna komma upp i fri frakt. Har man då en order som ligger på 450 kronor och 50 kronor kvar till fri frakt, så kommer man att kunna fylla på med de här basvarorna för att få ihop leveransen med sånt som alla använder och har nytta av.
Matsmart utlovar även att redovisa hur mycket varor som tas in till e-handeln under det egna varumärket och sedan säljs vidare till kund.
Vi behöver göra om alla matsystem till att bli mer hållbara. Vårt huvudsyfte är att se till att inget av det som produceras blir till svinn, så i det avseendet blir den här produktionen helt hållbar. Allt vi köper in kommer att säljas till sista varan och vi kommer att vara tydliga i vår rapportering kring hur mycket vid köper in och säljer, säger Hanna Tholfelt Lindström.