Smakbox, prenumerationstjänsten som varannan månad skickar ut en box fylld med nya smaker och produkter, har funnits på marknaden i snart fem år. Under pandemiåret 2020 slog företaget rekord i antalet unika provsmakningar, som ökade med 50 procent och summerades till nio miljoner unika provtillfällen.
Det ökade intresset innebar en försäljningsökning om totalt 18 procent under året. Omsättningen uppgick till 24,5 miljoner kronor.
Smakbox har sedan start varit lönsamt med en stark tillväxt på i genomsnitt 25 procent per år mellan 2018 och 2020. Målet framåt är att dubbla omsättningen med bibehållen lönsamhet, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Vann Årets Box – når 50 000 prenumeranter varje gång
Nu lanserar företaget ett helt nytt koncept som ska öka livsmedelsproducenternas insikter och förståelse, för vad svenska konsumenter tycker om produkter som finns tillgängliga på marknaden.
Vi har sett att det finns ett stort behov av att få bra och validerad feedback för vad konsumenterna egentligen tycker om produkter och varumärken, där många företag ofta får gå en dyr och krävande omväg via kedjor och undersökningsföretag, säger medgrunadren Anna Dagälv.
Nyheten är en ny sorts smakbox som fått namnet insiktspaket. De som väljer att prenumerera på den här boxen kommer att få, efter provsmakningen, svara på fyra frågor om produkterna och ge feedback till producenten.
Livsmedelsproducenten får möjlighet att ställa en valfri fråga till kunden samt välja från ett urval av frågor inom kategorierna kännedom, frekvens och tillfälle. Prenumeranternas svar och feedbacken förmedlas sedan vidare i en rapport till producenten.
Vi är så glada över att kunna lansera insiktspaketet som möjliggör feedback från kunder som smakat produkter i sin egen hemmiljö på ett mycket kostnadseffektivt sätt, avslutar Anna Dagälv.