Dagligvaruhandlaren Paradiset gick i konkurs i början av förra året men under sommaren var bolaget redo att köra igång igen, när grundaren Johannes Cullberg köpte tillbaka konkursboet.
LÄS ÄVEN: Matkedjan återuppstår på nätet: ”Har inspirerats av Pär Svärdson”
Nu meddelar matkedjan att Paradiset, som fokuserar på ekologiskt producerad mat, officiellt är på benen igen. För två veckor sedan kom verksamheten igång, och försäljningen har skjutit i höjden under lanseringsperioden. Under de första veckorna har Paradiset fått in 500 order med ett snittbelopp på 1000 kronor. Det skriver DiDigital.
Jag är vad jag brukar kalla en ‘frustrationsentreprenör’, och jag gör det här för att det behövs. Folkhälsan är på väg ned i skorna och samma sak med planethälsan, så vi måste hitta alternativa vägar att jobba med vad vi äter och hur vi producerar maten, säger Johannes Cullberg till sajten.
Att Paradiset 2.0 skulle vara helt digitalt hade Johannes redan bestämt sig för när han räddade bolaget ur konkurs.
Pandemin har förändrat förutsättningarna. Vi har utvärderat Paradisets position, men också vad pandemin har gjort för avtryck i dagligvaruhandeln och kommit fram till två saker; Man måste finnas på nätet och man måste ha bra priser, sa Johannes Cullberg.
Men idag erkänner han att han gärna hade drivit fysiska butiker, om det hade funnits möjlighet till det.
I min drömvärld hade jag gärna haft en butik kvar, men det kostar för mycket pengar. Det är väldigt svårt att få butiker med tillräckligt bra läge och då är det svårt att växa, plus att det är extremt kapitalintensivt att bygga fysiska butiker.
Den nya digitala matvarusatsningen har en lite annorlunda affärsmodell, jämfört med de svenska konkurrenterna i branschen. Mer exakt har Paradiset återuppstått som en medlemsbaserad e-handel, och det konceptet har verkar svenskarna gilla. Under de två första veckorna har företaget fått in 1100 betalande medlemmar, vilket är 100 medlemmar fler än vad man hoppades på.
Det betyder att du kan handla utan att vara medlem, men om man betalar en månadsavgift får man tillgång till kraftigt nedsatta priser, vilket gör att kunden alltid har en hög rabatt på sortimentet.
Det färskkläckta e-handelsbolaget har fått stöd från inkubatorn Sting när det blev antaget till programmet, och i samband med det fick Paradiset en investerad summa på 400 000 kronor från Stings investeringsbolag Propel Capital. Nu blir nästa steg att ta ta in kapital, men inte från vem som helst, menar Johannes.
Det är ett maraton och inte en sprint. Vi kommer att ta in kapital framöver, men vi kommer att vara väldigt noga med vilka typer av investerare det är så att vi delar samma värderingar. Så det är hjärna, hjärta och pengar, avslutar han.