ANNONS

Matkedjan återuppstår på nätet: "Har inspirerats av Pär Svärdson"

Paradisets grundare och vd Johannes Cullberg

"Behöver 25000 medlemmar".

ANNONS

Den 23 mars, mitt i pandemin, var dagligvaruhandlaren Paradiset tvungen att försättas i konkurs. Matvarukedjan, som startades 2015, hade vid konkursen fyra butiker i Stockholm och erbjöd enbart naturliga och ekologiska produkter.

LÄS ÄVEN: Matkedjan ansöker om konkurs: ”Känns helt fruktansvärt”

Det känns helt fruktansvärt. Efter många års hårt arbete och mängder av lärorika misstag var vi verkligen på rätt väg, sa Johannes Cullberg, vd och grundare, då.

Vi hade precis säkrat den finansiering som behövdes för att ta oss den sista biten till lönsamhet under nästa år. Men de negativa effekterna som corona haft på finansmarknaden de senaste dagarna gjorde att finansieringen inte kunde slutföras. Tajmingen kunde tyvärr inte varit sämre för oss.

Trots konkursen lämnade hoppet aldrig Johannes som till slut köpte upp varumärket Paradiset med eget kapital. Då visste han inte riktigt vad han skulle göra med Paradiset, men nu meddelar företaget att varumärket återuppstår online och att ”Paradiset2.0” kommer att bli en medlemsbaserad e-handel.

Pandemin har förändrat förutsättningarna. Vi har utvärderat Paradisets position, men också vad pandemin har gjort för avtryck i dagligvaruhandeln och kommit fram till två saker; Man måste finnas på nätet och man måste ha bra priser, säger Johannes Cullberg till Market.

Det nya Paradiset bygger som sagt på en medlemsbaserad näthandel. Produkterna köps direkt från lokala och internationella producenter och säljs till slutkund, utan några mellanled för att kunna erbjuda bättre priser.

Jag har använt tiden efter konkursen för att lära mig av mina misstag men också se vad som var riktigt bra och som vi kan använda framöver, säger Johannes Cullberg i ett pressmeddelande.

Vi gjorde en undersökning och fick på 24 timmar svar från över 1500 personer där 87 procent av de som svarade sa att de skulle vilja bli medlemmar och kunna handla från Paradisets näthandel. Det var en helt fantastisk respons som verkligen stärkte oss att satsa vidare.

Att erbjuda låga priser är ett stort fokus framöver. Det är enligt Johannes "den enskilt viktigaste faktorn för att få fler att välja hållbara livsmedel".

Priset är oerhört viktigt för kunderna, och hälsosam mat ska inte behöva vara en klassfråga. Lyckas vi med detta hoppas jag att vi kan ligga någonstans mellan 20 och 30 procent under priserna i övrig dagligvaruhandel, säger han till Market.

E-handelsföretaget kommer till en början att ha runt 3000 artiklar i sitt sortiment, och därifrån successivt utöka utbudet. Fokus ligger först och främst på torrvaror för att göra logistiken enklare. Men framåt vill Paradiset erbjuda färskvaror via dropshipping, direkt från lokala producenter.

Vi har inspirerats av den bästa i Sverige, Pär Svärdson på Apotea. Att jobba med färskvaror blir för svårt logistiskt, de volymerna kommer vi inte upp i. Men med torrvaror inom mat, hälsokost och skönhetsprodukter kan vi få en smidig logistik, och med enkel teknik skapa bättre marginaler, säger Johannes.

Samtidigt har Paradiset även antagits till startup-acceleratorn Sting som som möjliggör en investering om 400 000 kronor från Propel Capital, investeringsbolaget kopplat till Sting. Dessutom får företaget tillgång till 40 affärsänglar som ska vara beredda att investera i bolaget. Som deltagare får företaget även individuell och skräddarsydd coachning i affärsutveckling, finansiering och rekrytering, samt tillgång till ett internationellt nätverk av investerare.

Den nya Paradis-sajten är just nu under uppbyggnad men medlemsregistreringen är redan igång och Johannes siktar på att den officiella lanseringen kan ske till årsskiftet.

Vi har räknat grovt på det, och vi behöver någonstans runt 25000 medlemmar runtom i Sverige för att lyckas nå lönsamhet. Det ser jag inte som en omöjlighet. Men hela idén bygger på att det blir många som tecknar medlemskap och handlar, säger Johannes Cullberg till sajten.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap