ANNONS

Matkassen ett hårt slag för livsmedelsbutikerna

Matkassen ett hårt slag för livsmedelsbutikerna

Färdigpackade matkassar är en succé på nätet, både för e-handlare och konsumenter. Men även om dagligvaruhandeln är med i racet går de miste om många impulsköp och förlorar viktiga inkomster när försäljningen av färdigpackade matkassar ökar.

ANNONS

Den färdigpackade matkassen utsågs till årets julklapp 2011 enligt Handels Utredningsinstitut (HUI). Och helt fel kan de inte ha haft, Linas Matkasse känner nog de flesta till men det dyker upp nya aktörer med jämna mellanrum. De flesta livsmedelsbutikerna säljer också idag färdiga matkassar.

Men medan de renodlade e-handlarna inom matkassebranschen gör bra affärer så verkar det slå hårdare mot den traditionella handeln, trots att de också hakat på trenden.

– Även om dagligvarukedjorna är med i racet med färdiga kassar är det inte alls som att få in kunderna i själva butiken, säger Henrik Vestin, analytiker på HUI Research.

Tappar merförsäljning

De färdiga matkassarna kan alltså slå negativt mot matkedjornas försäljning även om de själv erbjuder tjänsten. Främst går man miste om oövertänkta impulsköp.

– Merförsäljningen med impulsvaror går förlorad. Det är små marginaler i dagligvaruhandeln, och tappar man två produkter i varje kasse slår det hårt, säger Henrik Vestin på HUI.

Att utöka den traditionella handeln med e-handel eller nya tjänster brukar kunna ge nya inkomster. Men i fallet med matkassar verkar det i stället bli tvärtom, om man nu inte lyckas nå nya kunder.

Det ska bli spännande att se utvecklingen och om förlusterna blir så stora som befaras, och vad livsmedelsbutikerna i så fall gör för att kompensera. Att sluta med färdigpackade matkassar för att locka in kunderna i butiken igen är nog att skjuta sig själv i foten då kunden förmodligen bara byter leverantör.

Källa: Metro

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se