Market rapporterar idag att ICA tillsammans med undersökningsföretaget GFK gjort en kartläggning av nätkonsumenters intresse för färdiga matkassar. Resultatet ska tydligen inte vara särskilt uppmuntrande. E-handeln med dagligvaror sägs fortfarande vara mycket begränsad med endast fem procent av marknaden. Bara sex procent har tydligen köpt en matkasse på nätet med färdigt recept.
De som e-handlar dagligvaror sägs även vara mycket otrogna. Bara en av tre ska komma tillbaka efter sitt första köp. Hälften sägs även hoppa av matkasse-trenden med anledning att de köpen ska vara för dyra och tidskrävande. De som primärt har hoppat av ska enligt undersökningen vara högavlönade barnfamiljer i storstäderna.
Undersökningen tittar dock på vad som ska till för att locka fler att e-handla dagligvaror. I första hand krävs lägre priser sedan efterfrågas bättre leveranstider och säkrare kvalitetsgarantier.
Vi tycker undersökningen speglar potential för marknaden istället för den gråa bild som ICA verkar vilja måla upp. Den rimmar även dåligt med Livsmedelshandlarnas bild av läget där de ser en klar framtid för nätets matkassar. Det handlar dock om ett ändrat köpbeteende som det förmodligen tar tid för marknaden att anpassa sig till.
Var tredje återkommer som sagt, efter sitt första köp, samtidigt som 89 procent ännu inte sägs ha handlat mat på nätet. Undersökningen säger även att två av tre gillar e-handeln. Läs mer om undersökningen hos Market.