I slutet av förra året stod det klart att e-handelsjätten Oda, som säljer dagligvaror online, hade tappat rejält gällande värderingen av bolaget. Från 7 till 3,5 miljarder norska kronor.
Svensk Kinnevik, som äger 27 procent av e-handlaren, värderar nu sin andel till 429 miljoner kronor (30 juni). Detta värderar bolaget till runt 1,6 miljarder kronor.
Så vad står bakom tappet? Tidningen E24, som tagit del av det senaste bokslutet, rapporterar faktiskt en omsättningsökning från 2,47 miljarder norska kronor 2021 till 2,93 miljarder i fjol.
Oda sticker därför ut markant genom att vara det enda dagligvaruföretaget i Norden som haft en betydande tillväxt efter pandemin, säger Odas vd Karl Munthe-Kaas till E24.
På sista raden ser det dock inte lika positivt ut. För helåret 2022 så landar nämligen resultatet före skatt på minus 1,14 miljarder norska kronor. Anledningen?
Enligt tidningen så är det ökade inköpspriser, utländska investeringar och öppnandet av ett nytt megalager som bidragit till “ett hejdundrande underskott” för Oda-gruppen. Företaget öppnade bland annat i Finland och förberedde sig för att gå in i Tyskland.
Trots miljardunderskottet var 2022 inget kritiskt dåligt år, säger Karl Munthe-Kaas.