E-handeln är som bekant glödhet. I andra kvartalet växte den med 16 procent I Sverige, enligt senaste E-barometern från Postnord. Det var dock en kraftig minskning från fjolårets pandemirelaterade uppgång – på hela 49 procent. Men jämförelsetalet är uppenbarligen väldigt högt.
Vår analys är helt enkelt att vi konsumenter har gjort oss mindre beroende av den fysiska handeln på ett sätt som är betydligt mer beständigt än vad pandemin är, skriver Postnord i sin senaste så kallade E-barometer, som avser andra kvartalet 2021, och som i vanlig ordning bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning.
I rapporten framgår det också att mathandelns totala e-handel växte med 27 procent, i andra kvartalet i år. Andelen som e-handlat i snitt per månad uppgick till 21 procent. Den månatliga köpesumman låg på 2 085 kronor i genomsnitt.
Dagligvaruhandeln har utvecklats explosionsartat på nätet under pandemin. Q2 var första gången då branschen mötte sina egna extrema tillväxttal, vilket kylde av de allra mest rödglödgade tresiffriga tillväxttalen, skriver Postnord.
Samtidigt utgjorde den digitala matförsäljningen i september i år fortfarande bara 5,2 procent av den totala matförsäljningen, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels undersökning Dagligvaruindex. Marginalerna är fortsatt pressade – och konkurrensen tuff.
Ehandel har pratat med chefer på Coop, Ica och Axfood för ta reda på hur lönsam e-handeln är för dem – och hur de jobbar med att växla upp den.
Uppåt för Axfoods e-handel
Frida Ridderstolpe, Head of Digital Devolopment på Axfood, säger till Ehandel att trenden är positiv. Hittills i år har Axfoods e-handelsförsäljning ökat med närmare 53 procent. Den totala ökningen i marknaden låg på 44 procent, konstaterar hon. Och under tredje kvartalet var uppgången för koncernens online-handel 8,9 procent, mot marknadens genomsnitt på 3 procent.
E-handelsförsäljningen har på det hela taget ökat stadigt de senaste åren – och tagit rejäla kliv under pandemin, säger Frida Ridderstolpe till Ehandel.
Under helåret 2020 ökade den med 112 procent, mot marknaden som i genomsnitt växte med 95 procent, enligt Frida Ridderstolpe.
LÄS ÄVEN: Stabilt kvartal för Axfood – men trögt för e-handeln: ”Liten andel”
Näthandeln genererade under tredje kvartalet intäkter på närmare 2,9 miljarder kronor till Axfood. Därmed har fjolårets totala online-intäkter redan passerats (2,8 miljarder).
Axfoods e-handelstillväxt uppgick även till 9 procent under tredje kvartalet, jämfört med marknadens ökning på 3 procent. Så våra e-handelskoncept inom Willys, Hemköp och Mat.se står sig väldigt starka, skulle jag säga, säger Frida Ridderstolpe.
Hon pekar också på att den totala e-handelsandelen av samtlig mathandel i Sverige, uppgick till runt 2 procent 2019. Men nu – under årets första nio månader – ligger den på drygt 6 procent, framhåller hon.
Upphämtning av matkasse i butik eller hemleverans. Vad går bäst hos er?
Sett till Axfoodkoncernens e-handel totalt så har båda leveranssätten haft en väldigt positiv inverkan på vår snabbt växande e-handelsförsäljning – och båda leveranssätten är såklart viktiga. Men upphämtning i butik är det leveranssätt som under senaste året växt absolut starkast, både för marknaden i stort och för oss. Hittills i år med 65 procent, medan hemleveranser vuxit med 27 procent.
LÄS ÄVEN: Från logistikjätte till hjärtat av Axfood – Dagabs vd avslöjar tillväxtplanen
Nytt e-handelslager
Just Willys stationer för upphämtning har varit väldigt uppskattade av kunderna i flera år nu, säger hon. Men både Willlys och Hemköp erbjuder hemleverans. Och Mat.se fokuserar endast på det, säger Frida Ridderstolpe. Framåt ska Axfood satsa ännu mer på sin e-handelslogistik. Koncernen bygger bland annat ett, till stor del, automatiserat lager i Bålsta nordväst om Stockholm. Lagret ska både hantera varor som e-handlas och som ska till fysisk butik. Det ska även bli ett nytt automatiserat renodlat e-handelslager i Göteborg.
Med de här investeringarna kan vi både möta krav på ökad kapacitet och effektivitet. Vi fortsätter så klart också att vidareutveckla och rulla ut "click och collect" på allt fler orter och butiker. Där är Willys i dag branschledande med sin lösning.
Har ni något omsättningsmål för e-handeln?
Vi särredovisar inte några egna mål för e-handeln, utan ser den som en integrerad del av hela vår omni-lösning (kombinationen av e-handel och fysisk handel reds. anm) och affär.
För att skapa en konkurrenskraftig online-handel måste mathandlarna hjälpa kunderna ännu mer med deras livspussel, enligt Frida Ridderstolpe. Det handlar om att erbjuda enkla och flexibla lösningar, säger hon.
Ibland storhandlar vi på nätet och vill få hemleverans. Men oftast vill vi hämta upp i butiken på väg hem. Ibland saknar vi inspiration i vardagen och väljer en färdigplanerad matkasse. Och ibland går vi till den fysiska butiken för att få inspiration. Genom vårt omnikanal-erbjudande, där våra olika särskiljande koncept kan möta konsumenterna på just det sätt de vill handla vid varje tillfälle, står vi väldigt väl positionerade.
ICA satsar på partnerskap
Hur går det då för konkurrenten ICA-gruppens e-handel? Jo, online-handelns andel av Ica-butikernas totala försäljning uppgick, under fjärde kvartalet i fjol, till nära 8 procent. Året innan var det 3 procent. Färskare siffror än så vill inte koncernen släppa av affärskritiska skäl.
Målet är dock att koncernens onlinehandel ska växa snabbare än e-handelsmarknaden i genomsnitt, enligt Tony Holmberg, e-handelschef på ICA Sverige.
Det är det bästa kvittot på att kunderna gillar ICA-butikernas erbjudande. Men vi ger inga prognoser på omsättning eller lönsamhet utöver gruppens långsiktiga finansiella måltal, säger Tony Holmberg till Ehandel.
LÄS MER: ICA:s VD avslöjar e-handelsplanen: ”Så vinner vi marknaden”
Men hur kunderna vill få hem maten varierar, tillägger han. I storstäderna är det främst hemleverans som önskas. En större andel kunder i mindre städer och orter vill däremot hämta i butik, enligt Tony Holmberg. Han ser också e-handelsstyrkor i koncernens upplägg med fristående handlare – som samtidigt kan samarbeta.
Varje ICA-handlare bestämmer själv vad de ska erbjuda sina kunder i sin e-handel. Generellt handlar kunderna hos oss för vår fantastiska service och vårt sortiment, samt att vi gör varje dag lite enklare för dem: hos oss kan du e-handla när det passar, och handla i butik när det passar.
Och ju mer man handlar hos oss, oavsett om det är i butik eller online, desto mer bonus får du och du får även bättre erbjudanden och rekommendationer, säger Tony Holmberg.
LÄS ÄVEN: ICA spöade höga jämförelsetal – laddar för nya e-handelslagret
Coops digitala gårdsbutiker lockar
Sara Mundt-Petersen är chef för digitala kundmöten inom e-handel på Coop. Hon säger att Coops e-handel procentuellt ökar mer än branschen, efter "jättefina ansträngningar".
Vår e-handel har vuxit mer än dagligvaruindex de senaste 19 månaderna. I juli när e-handeln på totalen backade med 3 procent, så ökade vi med 13 procentenheter. Coops e-handel når i dag fler. Och detta tack vare ett bättre e-handelserbjudanden med ett mer lokalt anpassat sortiment, säger Sara Mundt-Petersen till Ehandel.
Coop har bland annat jobbat hårt med att få in lokala leverantörer online. Sortimentet får Coops e-handel att påminna om lokala digitala gårdsbutiker, enligt Sara Mundt-Petersen. Det kan också vara ett bra sätt för lokala handlare att nå ut lokalt, tror hon.
Den e-handelsgren som går starkast just nu är hemkörning. Coop vill dock inte, av konkurrensskäl, säga hur det fördelar sig procentuellt gentemot andra alternativet: Upphämtning i butik.
I E-barometern för Q2 2021 konstateras dock att hemleverans var det dominerande leveranssättet före pandemin. Men under 2020 blev ”klicka och hämta upp” färdigpackade matkassar i butik den vanligaste e-handelskonceptet i dagligvaruhandeln. Samtidigt, framgår det, har mathandlarna nu ökat sin leveranskapacitet och det är troligt att hemleveransernas andel av försäljningen ökar igen. Denna grens andel uppgick i andra kvartalet till 48 procent – mot som mest 62 procent under första kvartalet 2020, då pandemin bröt ut.
Snabbare leveranser
Kunden kan i dag boka en Coop-leverans med lång framförhållning och sedan ändra den fram till midnatt, säger Sara Mundt-Petersen. På vissa platser kan man även få samma-dag-leveranser. En leverans som bokas innan midnatt kan fås dagen efter numera. Handlaren använder sig av flera fraktbolag, bland annat Gordon Delivery och och Widrikssons.
Men det handlar också om att vässa de digitala verktygen ut mot kund.
Coop jobbar numera mycket mer med digitala tjänster som underlättar kundernas vardag. Man i dag kan man reklamera varor på egen hand via Coop.se. Du kan också ändra och lägga till och ta bort varor i din order.
En annan ny tjänst är ”scan and pay” där kunden själv scannar sina varor i butik. Nu kan man även scanna hemma med sin mobil. Om man scannar av en vara i exempelvis sin kyl – så hamnar den direkt i din e-handelskorg.
Vad är fördelen med det?
Det blir mycket mer flexibelt för kunden. Du behöver inte klicka på en vara i en mobil eller dator ens, nu kan du fylla din varukorg var du än är, även hemma hos grannen.
LÄS ÄVEN: Scan & Pay nu i 350 butiker – därför tog Coop in Bianca Ingrosso
Pandemin har eldat på e-handeln inom dagligvarubranschen och tagit ganska stora kliv, tror hon. Vi har som kunder gjort saker på nya sätt som vi kanske inte har varit så vana vid förut, säger Sara Mundt-Petersen.
Nu skapar vi ett digitalt pärlhalsband med tjänster. Ett exempel är att kunden snart kan använda algoritmer som rekommenderar inköpslistor åt kund.
Algoritmen ger även bättre förslag, utifrån vad man sökt på tidigare på coop.se, enligt Sara Mundt-Petersen. Så om kunden skriver in exempelvis kyckling så ska denne inte få upp kattmat eller kycklingbuljong – utan just den kyckling kunden är intresserad av. Sedan Coop bytte till ett personaliserat sök har intäkterna ökat med flera procent, säger Sara Mundt-Petersen.
LÄS ÄVEN: Just nu: Coop på väg tillbaka – 500 butiker öppna för handel
Målet framåt är fortsatt att öka procentuellt mer än vad marknaden växer, tillägger hon. Och då är det viktigt att kunna hjälpa kunden med mer automatiserade inköp och recept. Ledorden är alltid enkelhet och flexibilitet.
Det enda man ofta vill veta är ”vad äter vi imorgon?”. Så ju mer vi kan tipsa och paketera, med hjälp av algoritmgenererade rekommendationer, ju bättre blir det för kunden. För en del kunder är digitala tjänster och inspiration viktigare än kampanjpriser.
Har ni satt något omsättnings- och/eller vinstmål för er e-handel?
Vi ska fortsätta öka procentuellt mer än marknaden. Sedan behöver vi ännu mer se kunden ur ett totalperspektiv där uppdelningen mellan fysiska butiker och e-handel blir än mer sömlös, istället för att det ska vara olika plattformar.
För ibland handlar man i butik och ibland i e-handeln. Det är aldrig svart eller vitt. Kunden är mångfacetterad. Så vi måste ta fram så smarta tjänster som möjligt.
Hur möter ni konkurrensen från exempelvis Mathem och Foodoras Q-handel?
Det är något vi tittar på, för att ta reda på hur viktiga de inslagen är för kunden. Vi ska alltid ha den bästa servicen. Vi har inte tagit något beslut kring inriktningen där, men följer det självklart noga.
LÄS ÄVEN: Helg: Coopchefen i stor intervju: ”Det finns inget som är hållbart”