Tidigare i veckan kunde vi rapportera att Mat.se har meddelat alla sina kunder i Skåne att de tyvärr inte längre kommer att kunna beställa från företaget. Anledningen är att företaget ska stänga sitt lager i Malmö.
LÄS ÄVEN: Alla kunder meddelade: Nu stänger matjätten sin e-handel i Skåne
Branschkollegan MatHem gör dock en helt annan bedömning av marknadsunderlaget i Skåne.
Uppriktigt sagt blev jag jätteförvånad när de kom med det här beskedet. Vi ser Malmö och hela Skåne som en stark region som vi satsar och kommer att fortsätta satsa mycket på, säger Johan Lagercrantz till Ehandel.
"Lång och hög närvaro"
MatHem har sedan flera år tillbaka ett lager i Malmö. Det ligger i ICA:s gamla lokaler i stadsdelen Arlöv, där Mat.se för övrigt också haft sin verksamhet.
Så vi har haft en ganska lång och hög närvaro i Skåne, konstaterar Johan Lagercrantz.
Då finns det inga planer på att stänga det lagret heller, antar jag?
Nej, nej. Absolut inte. Tvärtom har vi planer på att investera mer i Skåne och vårt lager där.
"Intensifierar erbjudandet"
Johan Lagercranz tillträdde som vd för Mathem den 1 december. Sedan dess har företaget bland annat hunnit med att samla in en halv miljard i nytt kapital och få igång bygget av ett nytt lager i Stockholm.
LÄS ÄVEN: Här är MatHems nya superlager - "otroligt förväntansfulla"
Det har varit en en väldigt rolig men väldigt intensiv period. Det är ju en sak med en kapitalanskaffning men sen ska man göra någonting bra av det också.
Enligt Johan Lagercrantz brukar man inom MatHem prata om Skåne som den delen där verksamheten fungerar som allra bäst, så han ser gärna att bolaget fortsätter att växa där. På agendan står bland annat att baka ihop lagerverksamheten för MatHem och Fruktbudet, som bolaget förvärvade för ett och ett halvt år sedan. Dessutom planerar MatHem att automatisera sitt lager i Arlöv.
Kommer ni att göra någon extra marknadsföringsinsats nu när Mat.se har backat från den skånska marknaden?
Ja, absolut. Det faller sig naturligt att vi intensifierar vårt erbjudande när det finns en kundgrupp som ser sig om efter en ny leverantör.