ANNONS

Mathems rekord - kraftig tillväxt och nära halv miljard i förlust

Johan Lagercrantz, vd på Mathem

Har vuxit explosionsartat.

ANNONS

Mathem växlade upp snabbt under pandemin när efterfrågan på dagligvaror online tryckte på gaspedalen. Nu har vi siffrorna för 2020 och där avslöjas bland annat att bolaget växte från 911 till 1 428 anställda under året.

Omsättningen ökade rejält även den, från 1,5 miljarder till 2,3 miljarder kronor. Direktleveranser till kund under perioden mars-december var en starkt bidragande orsak, då de växte med hela 105 procent.

Mathem inledde 2020 med en väldigt stark tillväxt på grund av "coronaeffekten". Det har varit en hög efterfrågan på livsmedel i e-handeln, då allt fler valde att handla hemifrån under pandemin. Det har varit både ett större inflöde av kunder samt högre snittköp, konstaterar bolaget.

Men att skala upp och göra det snabbt kostar väldigt mycket pengar. För Mathem innebär det inget mindre än en rekordförlust på 471 miljoner kronor. Att jämföra med minus 340 miljoner från året innan.

För att möta den ökade efterfrågan öppnades ett nytt lager i Veddesta, Stockholm, under april 2020 och verksamheten flyttade till nya, större lokaler i Göteborg under 2020. Det annonserades även att Mathem tillsammans med fastighetsutvecklaren Logistic Contractor har tecknat ett hyreskontrakt om att utveckla och bygga ett nytt och miljöanpassat lager i Larsboda, Stockholm, skriver bolaget.

Fortsatta förluster

Samtidigt konstaterar man att 2021 inte inneburit någon avmattning, tvärtom faktiskt. Kunderna fortsätter att handla sina livsmedel på nätet. Av allt att döma också i ännu större utsträckning än förra året.

Mathem har inlett 2021 med kraftig tillväxt i enlighet med bolagets planer och har fortsatt att ta andelar i den delen av dagligvaruhandeln som avser hemleverans, skriver man i rapporten.

Men några svarta siffror på sista raden är inte att vänta. Inte ännu i alla fall.

Under 2021 avser Mathem fortsätta satsningen på ökad tillväxt och lönsamhet genom starkt fokus på fortsatt mycket hög kundnöjdhet och utökat sortiment av både varor och tjänster. Resultatet under 2021 planeras vara fortsatt negativt för helåret, men kontinuerligt förbättras i takt med ökad volym, ökad service och utökade samarbeten under 2021, avslutar man.

LÄS ÄVEN: Mathems VD: "Automatisering en förutsättning för att nå lönsamhet"

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap