ANNONS

Mathems reklam frias - är inte vilseledande

Mathems reklam frias - är inte vilseledande
En av Mathems andra tunnelbanekampanjer i Stockholm

Att ange exakta leveranstider på en reklamaffisch är inte vilseledande, enligt Reklamombudsmannen, RO.

ANNONS

Reklamen som anmälts föreställer ett sms som är identiskt med den typ av sms som Mathem skickar ut när de ska informera sina kunder om en kommande matleverans. Ovanför sms:et står det “SMS med exakt leveranstid” med stor text.

Exakta eller planerade leveranstider?

Att påstå att en leverans kommer att ske exakt klockan 18.15 är vilseledande då man aldrig kan garantera några exakta leveranstider i Stockholmsområdet, menar en privatperson som anmält Mathems senaste annonskampanj till RO. Dessutom står det längre ner i “sms:et” att tiden som uttryckts är “den planerade leveranstiden”, påpekar anmälaren.

Mathem å sin sida menar att de alltid skickar med en länk i sms:et där kunden i realtid kan följa sin leverans ifall den av någon orsak inte skulle vara i tid.

"Jämför med SJ"

“Jämför med SJ eller flygbolagens tavla, det vill säga om allt är som det skall vara – vilket det oftast är – så står det att leve­ransen kommer enligt sms:ad tid. Skulle det ske några förändringar uppdateras tiden hela tiden i realtid. Skulle det vara som så att tiden avviker mycket av någon orsak skickas ett nytt sms ut”, skriver Mathem bland annat som svar till RO.

Länken räddar

Och enligt RO:s bedömning är det just den länken som räddar Mathem.

“Enligt annonsören leder länken till en sida där man kan se om det skett några förändringar av leveranstiden, vilket innebär att kunden får information om leveranstiden. Reklamombudsmannen finner därmed att reklamen inte är vilseledande och strider därmed inte mot artikel 5 i ICC:s regler”, motiverar RO sitt beslut att inte fälla Mathem.

Michell Grönlund

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap