Mathem har inte fått ihop marginalerna och dragits med svällande förluster. Det ledde till en sammanslagning med den norska kollegan Oda och en helt ny prisstrategi.
Nu ska dagligvaruhandlaren bli den billigaste matbutiken online.
Mathems nya prisstrategi innebär att vi nu pressar priserna rejält och på så vis tar stora steg mot att bli billigast på onlinemarknaden, säger Johan Lagercrantz, Co-Managing Director på Mathem, i ett uttalande.
Redan i mars väntar stora prissänkningar på 500 varor för att matcha prisledaren. Dessa görs alltså möjliga i och med samgåendet med Oda. Det ska nämligen innebära "en markant ökad effektivisering". Målet är att ytterligare prissänkningar ska göras över tid, för att Mathem ska kunna titulera sig som billigast på nätet.
Samtidigt kommer också papperspåsarna att fasas ut och kunderna kommer att få sina leveranser i papplådor istället.
Lådorna är i själva verket en nyckel i förändringen av Mathems kunderbjudande, då de medför en mycket mer effektiv logistik. Tack vare dem skyddas dessutom varorna bättre under transporten, och de har även ett lägre klimatavtryck i form av bland annat minskade utsläpp. Resultatet av att vi inför lådor kommer att märkas tydligt i våra kunders plånbok - utan att försämra kvaliteten i vår tjänst, säger Johan Lagercrantz.