Med ett ständigt växande ekologiskt sortiment och flitiga uttalanden om vikten av att handla hållbart, har Mathem etablerat sig som något av en ledande aktör när det kommer till just ekologiska varor.
LÄS ÄVEN: Mathem krossar matjättarna när det gäller ekologiskt
Fjärdedel av försäljningen ekologisk
Nu belönas företaget för sina satsningar på ekologiska varor. Mathem har nämligen tagit hem priset Årets Ekobutik, som delades ut på Ekogalan 2018. Galan, som arrangeras av ekosajten Ekoweb, gick av stapeln i Stockholm i förra veckan.
– Ett stort tack till våra kunder som möjliggjort detta. Intresset att handla ekologiskt gör det möjligt för oss att utveckla sortimentet. Anledningen till att cirka en fjärdedel av försäljningen är ekologisk tror jag beror på vårt fräscha sortiment och att det är så enkelt att handla, säger Tomas Kull, grundare och vd på MatHem.se, i ett pressmeddelande.
Priset Årets Ekobutik delas enligt uppgift ut till "den butik som lyfter fram branschens bästa förebild" på ekoområdet. Det handlar bland annat om att öka tillgängligheten och konsumenternas efterfrågan på ekologiska livsmedel.
"Ett miljötänk utöver det vanliga"
Juryn vid årets gala bestod av representanter från Svenska Odlarlaget och Ekoodlarna.se. Mathems vinnarmotivering lyder:
- "Mathem.se har med ett målinriktat fokus skapat ett väl fungerande koncept med ett miljötänk utöver det vanliga som genomsyrar företaget, och som därmed bidragit till att tillgängliggöra svenskodlade ekologiska frukter, bär och grönsaker hela vägen hem till konsumenten!"
LÄS ÄVEN: Mathem kör ut Clas Ohlsons varor i unikt samarbete
Mathem är enligt egen utsago Sveriges största matbutik på nätet. Omsättningen nådde över en miljard kronor 2017.