ANNONS

Mathem om jättarnas online-satsningar: "Click & collect är inte e-handel"

Johan Lagercrantz är vd för Mathem

Men vd:n inspireras av Q-handeln. "Vi kan behöva snabbare leveranser".

ANNONS

Mathem, med Kinnevik och Verdane som huvudägare, har dragits med röda siffror sedan starten 2006. Samtidigt har försäljningen ökat stadigt – och tagit enorma kliv under pandemin. I fjol landade omsättningen på 2,3 miljarder kronor, mot 1,5 miljarder året innan.

Och i år väntas intäkterna växa ytterligare, enligt vd:n Johan Lagercrantz, som dock inte vill avslöja på någon prognos. Samtidigt uppgick förlusterna i fjol till närmare en halv miljard: minus 480 miljoner blev resultatet. Det är alltså en bra bit kvar till svarta siffror.

Så hur ska Mathem nå lönsamhet? Johan Lagercrantz säger att ett nytt halvutomatiserat lager i Larsboda i Farsta söder om Stockholm är receptet till framgång. Målet är att anläggningen ska slå upp portarna under 2023. Totalt ska det sysselsätta runt 1 500 personer.

Vi har i dag en ineffektiv modell för att leverera ut våra produkter. Vi har för stor grad av manuella inslag. Men vårt fokus har hela tiden varit att utveckla vårt kunderbjudande och att ta marknadsandelar. Och idag har vi uppåt 36 procent av marknaden för hemleveranser av livsmedel.

Hur mycket investerar ni i anläggningen i Larsboda?

Det är inte officiellt. Vi gör ju också jobbet åt kunden som annars behöver åka till en fysisk butik, parkera, samla ihop varor, lägga ner i påsar och sedan packa in i bilen för vidare transport till hemmet. Allt det där gör vi åt kunden. Och det kostar en hel del pengar. Framför allt när vi idag jobbar på ett allt för manuellt sätt. Det är därför vi nu bygger en ny anläggning, som ger oss en två till tre gånger högre lagerkapacitet än vad vi har idag. Det gör att vi kan nå lönsamhet.

LÄS ÄVEN: Mathems VD: ”Automatisering en förutsättning för att nå lönsamhet”

Mathem har i dag sitt stora huvudlager i Bromma. Men när anläggningen i Farsta står klar så blir det den största i lageruppställningen. Övriga återfinns i Mölndal strax söder om Göteborg, i skånska Arlöv – samt i Veddesta i Jakobsberg, i nordvästra Storstockholm. Sistnämnda öppnade Mathem på bara sex veckor under pandemiåret 2020. Detta till följd av ökad efterfrågan på e-handlad mat, i pandemins spår.

Med det nya lagret ska det gå att beställa mat med kort varsel även när det är högt tryck, som till exempel under midsommar och dagarna före jul. Det medför också större valmöjligheter kring leveranstider. Det kommer också innebär att man kan erbjuda ett bredare sortiment, enligt Johan Lagercrantz.

Inte prioriterat vinst

Mathem har även satsat på att utveckla sitt samarbete med Clas Ohlson – som erbjuder delar av sitt sortiment via Mathems plattform. Under året har man även integrerat Kronans Apoteks utbud. Och fler tredjepartsleverantörer kan bli aktuella i framtiden, säger vd:n. Men det är inget han vill prata om i dagsläget.

Vi har istället för att gå med vinst, prioriterat att utveckla vårt kunderbjudande och vi gör nu även framåt fortsatt stora investeringar i både erbjudandet och i vår logistik. Men vi når redan i dag 55 procent av Sveriges hushåll.

Samtidigt har Foodora växlat upp sin Q-handel i storstäderna och kan även leverera kassar med mat, dryck och bakverk på 15-20 minuter i exempelvis Stockholms innerstad och i närförorter. Men Johan Lagercrantz säger att han än så länge tar det med ro.

Jag tycker det är inspirerande att se den snabba Q-handelsutvecklingen i Sverige och Europa. Det är en tilltagande trend. Så vi kommer säkert också behöva anpassa vår service för att kunna erbjuda ännu snabbare leveranser framåt. Men jag tror också att vår målgrupp inte har exakt samma behov som exempelvis Foodoras.

Han pekar på att Mathems kunder oftare lägger större ordrar som är svåra för exempelvis ett cykel- eller mopedbud att få med sig i en ryggsäck. Johan Lagercrantz anser att det än så länge är svårt att veckohandla med Q-upplägget.

Vår målgrupp handlar oftast lite mer åt gången och finns både i stadskärnor av olika storlekar, men även utanför städerna. Men med det sagt så utesluter vi inte att testa ett Q-handelsliknande koncept. Men det kommer relativt sett utgöra en mindre del av vårt erbjudande. Det ligger utanför vår kärnaffär.

Hur ser huvudmålgruppen ut idag?

Den är väldigt bred. Runt 300 000 personer handlar hos oss regelbundet och det är svårt att sätta dem i något fack. Men det finns en överrepresentation av barnfamiljer i storstäder och som använder vår tjänst för att spara tid och underlätta sin vardag.

I dag har Mathem ett brett leveransnät även utanför storstäderna i Syd- och mellansverige. Täckningen är god i exempelvis Mälardalen. Och under sommarhalvåret levererar man även i Stockholms skärgård och på Bjärehalvön i nordvästra Skåne.

Vill ni expandera mer norröver?

Vi är ganska nöjda med den täckning vi har just nu och har inga planer på att expandera till ytterligare någon region, då vi når mer än hälften av hushållen. Sedan är det svårt för oss att få ihop ett affärs-case när vi kommer ut i områden som ligger för spritt. Då blir transporttiderna helt enkelt för långa.

Hur har det gått med sommar-satsningarna?

Väldigt bra. Vi slog rekord i Stockholms skärgård för andra året i rad. Totalt levererade vi 350 ton mat till skärgården i år.

Johan Lagercrantz tillägger att pandemin också har gett Mathem en otrolig skjuts tillväxtmässigt. Tillväxten ligger nu 25 procent högre än den hade gjort om pandemin aldrig inträffat – och om man därmed hade fortsatt att takta uppåt på 2019 års tillväxtnivå.

Vi har slungats ett par år fram in i tiden. Vi har också lärt oss att vi måste vara ännu mer snabbfotade framåt. Det kan komma en ny pandemi, samtidigt som trenderna i marknaden utvecklas otroligt snabbt. Under pandemin så valde vi till exempel att på kort tid göra det möjligt att välja leveranstider direkt, istället för i slutet av beställningsprocessen som tidigare. Vi satte även rekordsnabbt upp ett nytt lager i Veddesta. På bara sex veckor var det startklart.

Hur ser du på konkurrensen från matjättar som Ica, Coop och Axfood?

De är jätteduktiga företagare och det är väldigt fina och lönsamma bolag. Samtidigt upplever jag att de har blivit allt mer protektionistiska kring sin existerande affärsmodell, som ju än så länge fungerar väldigt bra. Men där har Mathem också möjlighet att vara mer snabbfotat. Konkurrenterna har visserligen stora resurser. Men det känns inte riktigt som de fokuserar på e-handeln. Jag tycker det är imponerande att en uppstickare som Mathem lyckats ta 36 procent av marknaden för hemlevererad mat.

Hur ser du på jättarnas "click & collect"-upplägg?

De traditionella bolagen kallar även “click and collect” för e-handel. Ska jag vara ärlig så ser jag inte riktigt det som e-handel. Det har varit ett framgångsrikt koncept under pandemin, men det är inte det vi konkurrerar med. Vi vill verkligen hjälpa våra kunder att spara tid, säger Johan Lagercrantz som bedyrar att Mathem inte kommer att öppna någon fysisk butik.

Hur ser ni på konkurrensen från Axfoods mat.se som ju är en renodlad e-handel? Vad är er usp?

Vi har ett bredare sortiment och ett bättre leveranserbjudande. Hos oss kan man även direkt välja leveranstid i början av köpprocessen.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap