Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Mathandeln på nätet tappar - igen: "Tär på marginalerna"

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

"Ett mer spontant köpbeteende".

ANNONS

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 9,4 procent under juni månad 2023, jämfört med samma period i fjol. Det visar nya siffror från Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

LÄS ÄVEN: Säljtapp för matbutikerna – men e-handeln levererar: ”Första gången”

Men precis som tidigare förklaras försäljningstillväxten inom dagligvaruhandeln främst av den höga inflationen.

Samtidigt pressas butikerna av höga driftskostnader och kunder med en lägre köpkraft, vilket tär på marginalerna. Midsommarförsäljningen och sommaren generellt är viktiga för dagligvaruhandeln, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

E-handeln tappar igen

Försäljningen i butik ökade med 9,9 procent jämfört med samma månad i fjol. E-handeln minskade däremot i juni med 1,3 procent. Hemleverans ökade med 2,0 procent och upphämtning i butik minskade med 5,1 procent.

Totalt uppgick e-handelns andel av dagligvaruförsäljningen i juni till 3,7 procent.

E-handelsandelen var lägre i juni än under årets föregående månader. Detta kan förklaras av att kunderna e-handlar dagligvaror i en lägre utsträckning under semesterperioden, vilket är något vi har sett även under tidigare år. Ett mer spontant köpbeteende leder till att fler väljer att handla fysiskt under sommaren, säger Karin Brynell.

Tar vi en titt på siffrorna för hela det andra kvartalet uppgick den totala försäljningsutvecklingen till 8,7 procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningsutvecklingen ökade med 9,3 procent i fysisk butik och minskade med 2,5 procent i e-handeln.

Dela artikeln: