Svensk Digital Handel har tillsammans med HUI Research släppt sin rapport, D-food Index, för årets tredje kvartal. En undersökning som helt klart visar att svenskarna fortsätter att handla mer och mer mat på nätet.
– Livsmedelsförsäljningen på nätet visar kraftig tillväxt, även om utvecklingen sker från låga nivåer och branschen ännu är i sin linda. Under tredje kvartalet i år ökade den digitala livsmedelsförsäljningen med 46 procent, vilket är ett tecken på att konsumenterna nu börjat hitta ut på nätet även för att handla livsmedel, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.
I statistiken ingår färdiga middagslösningar, så kallade matkassar, som ökade med 29 procent under perioden. Motsvarande siffra för försäljningen av lösplock var 64 procent, vilket visar att trenden med att kunderna själva vill bestämma vad de äter när matinköpen ska göras blir allt starkare.
– Utvecklingen inom kategorin lösplock är oerhört stark medan middagslösningarna visar en något lägre tillväxttakt. Detta kan förklaras av att allt fler aktörer erbjuder konsumenterna möjlighet att handla lösplock medan middagslösningarna är ett något mognare koncept, säger Jonas Ogvall.
Slår nya rekord
En av aktörerna som fått ta del av ökningen är Mat.se. Efter en lyckad september-månad ökade försäljningen med 143 procent i oktober jämfört med samma månad föregående år. Enligt nätdagligvaruhandlaren uppgick försäljningen till 14,6 miljoner kronor i oktober.
Men man är inte ensamma, MatHem.se rider också vidare på vågen. I september slog MatHem försäljningsrekord för en enskild månad, då företaget sålde för mer än 50 miljoner kronor.
– Undersökningen från Svensk Digital Handel visar att våra kunder är mycket nöjda och att vår egen analys är riktig. MatHem.se växer enormt snabbt och tar marknadsandelar. Vi vet att det inte finns några genvägar utan måste hela tiden se till att kunderna är nöjda med vår service, kvalitet och utbud, säger Tomas Kull, VD på MatHem.se.
Källa: Press (1, 2), Veckans Affärer