Allt mer mat köps på nätet och den e-handlade maten fick ett rejält uppsving under pandemiåret 2020. Försäljningen ökade med hela 165 procent under juli i fjol, jämfört med året innan – och upphämtning av matkassar i butik med över 300 procent.
Men i år skedde ett trendbrott, enligt färska siffror från Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Nätförsäljningen av mat minskade i juli med 3,5 procent – samtidigt som försäljningen av hemlevererade livsmedel sjönk med 4,6 procent. Butiksupphämtningen var i sin tur ned med 2,5 procent. E-handelns andel av den totala dagligvaruförsäljningen uppgick till 3,6 procent.
Bakgrunden till e-handelns negativa utveckling under juli är de extrema utvecklingstal som vi såg under månaden i fjol. Den något lägre e-handelsandelen under juli hänger också ihop med att e-handel av mat ofta sker i anslutning till hemmet och att många vistas på andra platser under sommaren, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
"Allt fler vaccinerade"
Samtidigt ökade matförsäljningen i fysiska butiker med 1,4 procent under månaden. Detta var första gången, sedan mätningarna startade – som butiksförsäljningen var större än e-handelsförsäljningen. Det är också andra månaden i rad som fysiska butiker redovisar tillväxtsiffror.
Vi ser en fortsatt effekt av att kunderna söker sig tillbaka till fysiska butiker i takt med att allt fler vaccinerats. Värt att notera är att prisutvecklingen på livsmedel var negativ under månaden, vilket drar ner tillväxten, säger Karin Brynell.
LÄS ÄVEN: Appen för ultrasnabba matleveranser växlar upp: ”Löser stora problem”
Försäljningen i dagligvaruhandeln växte totalt med 1,2 procent i juli, jämfört med motsvarande månad 2020. I juli i fjol var ökningen hela 6,1 procent.
Försäljningsutvecklingen i juli var positiv trots höga jämförelsetal i juli föregående år. Det kan bland annat förklaras med att många spenderade ytterligare en sommar i Sverige på grund av coronapandemin, säger Karin Brynell.