ANNONS

Matappen tror på lyft i virustider: "Ökade behovet av våra tjänster"

Foodora går framåt.

ANNONS

Flera av de framträdande dagligvaruhandlarna på nätet sliter med överbelastning och långa väntetider. Det borde öppna för de tjänster där man kan beställa mat från restauranger direkt hem till dörren. Vi kollade med Foodora hur verksamheten påverkas när allt fler håller sig hemma.

Vi såg redan innan covid-19  förändringar i konsumtionsbeteendet i allmänhet det ökade behovet av våra tjänster i synnerhet. Vi underlättar människors vardag, kanske framför allt just nu. Den efterfrågan kan vi mycket väl se fortsätta öka, beroende på utvecklingen, säger Mika Messa, marknadschef på Foodora, till Ehandel.

Foodora har sedan tidigare pilottestat ett erbjudande med snabba leveranser från två Ica-butiker i Stockholm, men att utöka det erbjudandet nu i rådande läge verkar inte aktuellt för stunden.

Vi fortsätter vår satsning enligt plan och kommer att återkomma bredare när det blir aktuellt för det.

"Följer alla riktlinjer"

Foodora har också vidtagit en rad åtgärder för att göra personkontakten vid leveranser så säker som möjligt. Man har ombett bud som varit i områden med utbredd smittospridning att stanna hemma med full lön för det uteblivna arbetet. Man har även instruerat buden att minimera kontakt vid överlämning av maten, till exempel att så långt det är möjligt undvika att beröra handtagen på leveranspåsen.

I korthet jobbar vi aktivt med att säkerställa att vi följer alla riktlinjer som ständigt uppdateras av regeringen och Folkhälsomyndigheten, säger Mika Messa.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap