EU-kommissionen jobbar just nu på flera fronter för att få fart på näthandeln mellan EU-länderna. Bland annat har man inlett en årslång granskning där man hoppas kunna undanröja hinder och skapa bättre förutsättningar för den digitala handeln.
Man kollar samtidigt närmare på nätjättar som Amazon, Facebook och Google, och deras inflytande över e-handeln. Även kortföretagen har hamnat under lupp och EU-kommissionen misstänker att kortföretaget Mastercard genom sitt avgiftssystem bryter mot EU:s konkurrensregler.
Det som fångat kommissionens intresse är att om en kund köper något i en svensk butik och betalar med, exempelvis ett tyskt bankkort, så måste butiken betala en avgift för att kompensera kundens tyska bank för transaktionsavgiften.
Påverkar E-handeln över gränserna
Transaktionsavgiften bestäms av Mastercard och varierar mellan EU-länderna. I Sverige är den exempelvis högre än i Tyskland. Skulle butiken välja en tysk bank måste man ändå betala den svenska avgiften enligt Mastercards avgiftssystem.
Något som enligt EU-kommissionen kan strida mot EU:s konkurrensregler och kan ha stor påverkan på den gränsöverskridande e-handeln. Man kritiserar även kortföretaget för att ta ut för höga avgifter vid köp gjorda med utomeuropeiska bankkort.
Kommissionen har granskat Mastercard och Visa under flera år på grund av klagomål om höga avgifter och 2013 sänkte Visa sina avgifter. Bankernas kortavgifter har också granskats under de senaste åren och i våras beslutade EU:s finansmarknadsministrar att begränsa mellanbanksavgifterna eftersom de strider mot EU:s konkurrensregler.