Förlusterna drog 2021 i väg för modeplattformen NA-KD. De tickade in på en halv miljard och det sjösattes ett stort sparpaket, som gav effekt. Under andra kvartalet i år nåddes lönsamhet på EBITDA-nivå. Men det räcker inte.
Det var en milstolpe, men i dagens marknad är lönsamhet på ebitda-nivå tyvärr inte tillräckligt. Nu måste vi ta nästa steg på lönsamhetsresan och visa svarta siffror efter finans- och avskrivningskostnader, säger vd:n Mattias Jacobsson till Di.
Och den här gången väntar ett rejält stålbad. Neddragningar på personalsidan ska stå för runt 30 procent av besparingarna. De berör därmed runt 80 personer, inklusive konsulter, motsvarande 28 procent av bolagets totalt 287 anställda. I fjol sa man, som jämförelse, upp 22 anställda.
Det gör ont och är väldigt tråkigt att behöva släppa otroligt kompetenta och engagerade medarbetare, men är tyvärr nödvändigt för att förbättra bolagets långsiktiga konkurrenskraft. Men sparpaketet handlar inte bara om personalkostnader, utan även om att konsolidera it, logistik och frakt. Det måste bli mer strömlinjeformat och således effektivare.
Rörelseresultatet ska, genom åtgärderna, bättras på med 150 miljoner kronor fram till årsskiftet 2024. I år blir det i vilket fall röda siffror.
Ehandel söker bolaget.