ANNONS

Massiv SEO-satsning tog e-handlaren till vinst: "Gudstjänster och kundmöten"

Henrik Nordström, vd och grundare
Fotografering hos Kaffebrus

"Vi märker en kraftigt ökad efterfrågan".

ANNONS

Fotografen och filmmakaren Henrik Nordström startade e-handelsföretaget Kaffebrus för 16 år sedan. Under det senaste räkenskapsåret ökade bolagets omsättning med 36 procent, krossade 10-miljonersvallen och landade slutligen på nära 11 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Kaffebrus vänder till vinst och krossar 10 miljoner kronor

Företaget gjorde även en u-sväng på resultatraden, vände från förslut till vinst och parkerade på plus 301 000 kronor i fjol. Idag består det Ystadbaserade företaget av totalt sju personer, varav två precis gjort entré i bolaget.

Vi har precis anställt två personer, så nu kommer vi nog kunna klara oss ett tag, säger Henrik Nordström, vd och grundare av Kaffebrus, till Ehandel.

Berätta, hur gjorde ni för att öka omsättningen och resultatet? 

Förra året lade vi jättemycket resurser på att bland annat jobba med produkttexter, organisera om kategorierna och annat SEO-arbete, innan dess hade vi mest organisk trafik till vår e-handel. Vi anställde även två nya medarbetare, specifikt kunniga inom det här, och det har lönat sig, säger Henrik Nordström och fortsätter:

Sedan har vi också satsat en del på vår närvaro i sociala medier. Både i from av betald marknadsföring på Facebook och Google Ads, men också genom att vara mer aktiva på Messenger, Instagram och i vår egen chatt i butiken och med att hjälpa kunder via kommentarer och meddelanden på sociala medier. Jag tycker det är jättekul att chatta med folk och se vad de behöver.

Ingår influencer marketing i er marknadsföringsplan? 

Nej, den sortens marknadsföring ger oss inte så mycket. Vi har testat, men dragit slutsatsen att den organiska "influencer-marknadsföringen", alltså när nöjda kunder taggar oss eller skriver något om oss, är den som funkar bäst för oss och ger oss mest konvertering. Så vi har valt att inte satsa på några influencersamarbeten.

Men många av de varumärken som vi säljer driver egna kampanjer och samarbeten med influencers. Då får vi naturligtvis skjuts av det då vi är deras återförsäljare.

Alla satsningar på marknadsföring och bättre synlighet på Google via ett gediget SEO-arbete fortsätter att ge frukt. Under det innevarande året ser Henrik att Kaffebrus redan är på väg att dubbla omsättningen från i fjol. Enligt Henrik är det dock en blandning av alla marknadsföringssatsningar och en pandemi som har drivit på behovet av att skapa hemifrån och bygga enklare studios.

Det är skitkul att fler äntligen börjar hitta till oss, vi märker en kraftigt ökad efterfrågan. Kunder hör av sig till oss dagligen och ber om råd när de till exempel vill hålla på med livesändning av allt från gudstjänster och kundmöten till produktfotografering. Att ha bra ljud är till exempel en sak som fler har börjat prioritera när de skapar content.

Pandemin har med andra ord haft en positiv inverkan på er affär, finns det något som blivit en utmaning?

I den här branschen är det många saker som tar slut. Så det är en svår balans att se till att man har allt hemma, och helst inte för lite eller för mycket av någon produkt. För som företag vill man ju inte ha för mycket hemma heller. Det är nog den svåraste balansgången, att försöka förutse efterfrågan.

Så hur löser ni det? 

Det är en av anledningarna till varför vi just nu jobbar med att uppgradera vår nätbutik, för att undvika flaskhalsar. Vi kommer att satsa på lite mer automatisering i butiken och arbetet kring den. Framförallt automatiserad inköpshjälp. Vi har inga dyra affärssystem i dagsläget, vi kör med notepad, säger Henrik och skrattar.

Slutligen kan jag inte motstå att fråga, var kommer namnet Kaffebrus ifrån? 

Vi får den frågan flera gånger om dagen, haha. Det kommer från tiden när jag startade bolaget, då jobbade jag nästan dygnet runt och levde på kaffe så det namnet föll sig naturligt. Nu har jag ju förstått att i princip alla entreprenörer lever på en kaffe-diet i början, så det var kanske inte så unikt, säger Henrik och fortsätter:

När vi var på en fotomässa för ett tag sedan så satte vi upp en vägg och bad folk gissa varför vi hette kaffebrus. Det var jättekul att se vad folk trodde. Vi fick in ett tusental olika förslag, men det roligaste måste nog vara att det kommer från ett sätt att framkalla analog film i kaffesump.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap