Nyligen kunde vi berätta att Kjell & Co gått en lite udda väg och gett sin utbildningschef all makt över pressen. Nu går företaget ännu en gång mot strömmen.
- I en tid då e-handel ligger på allas läppar väljer Kjell & Company alltså att fortsätta satsa på fysiska butiker, skriver företaget i ett pressmeddelande.
"Bollnäs är en riktig pärla"
Och nya butiker ska det bli. Närmare bestämt sju stycken i Sverige och två i Norge - bara under 2017. Så sent som i morse slog en helt ny butik upp dörrarna i Bollnäs, som är den hittills minsta orten kedjan etablerat sig på.
- Bollnäs är en riktig pärla som det är spännande att öppna butik i. Bollnäs är visserligen mindre än andra Kjell & Company-städer, men vi har fått ett riktigt bra butiksläge och det har länge saknats en butik som vår i Bollnäsområdet, säger VD Mikael Dahnelius.
I februari öppnar även en butik i Mora. Den får senare under våren sällskap av nya butiker i Huddinge och Jakobsbergs respektive centrum, båda i Stockholmsområdet, samt av en butik i Sundsvall. Till hösten öppnar även en butik i Halmstad.
"Båda kanalerna driver trafik till varandra"
2016 slog kedjan sitt eget rekord i antal nyöppnade butiker, men några planer på att sakta ner expansionstakten i år finns inte. Istället är målet att öppna nya butiker i samma takt som tidigare.
Och företaget har en bra förklaring till prioriteringen av fler fysiska butiker.
- För Kjell & Company går nämligen e-handel och fysisk handel hand i hand. Båda kanalerna driver trafik till varandra. Idag inleder exempelvis hälften av alla butikskunder sina köp på kjell.com, skriver de.