ANNONS

Marknadsplatsen sparkar ut trogna säljare - förbjuder sexartiklar

Dildos inte längre tillåtet
Lanserar medlemskap med present.

Det händer mycket hos den globala marknadsplatsen Etsy just nu. Från och med den 29 juli så är det inte längre tillåtet att sälja sexleksaker på plattformen, något som innan dess var okej. Säljare som använt plattformen för detta syfte är minst sagt upprörda över beslutet.

ANNONS

Vi har varit lojala Etsy-säljare sedan 2015 och sålt konstnärliga, handgjorda, unika varor. Det är vad Etsy skapades för, eller hur? Denna policy-ändring kommer att radera oss från Etsy, där vi har över 5 000 följare och ett hårt intjänat femstjärnigt genomsnittligt betyg med över 1 500 recensioner, skriver Simply Elegant Glass som säljer glasdildos.

Etsy har uppenbarligen tagit beslutet att få bort “mature content” från plattformen och valt den enkla vägen genom en större svepande policy som bannlyser detta.

Kära Etsy, njut av ert sanerade skyltfönster fyllt med massproducerade flasköppnare och bootleg t-shirts. Vi är säkra på att ni kommer att klara er bra när ni konkurrerar med Amazon - webbplatsen som ni så hårt försöker att vara som, skriver ett uppenbart irriterat Simply Elegant Glass.

I samma veva som policy-ändringen trädde i kraft, i förra veckan, så meddelade Etsy att man kommer att lansera ett medlemskap för kunderna på plattformen. Detta ska vara företagets första medlemskap någonsin.

I mitten av september lanserar vi en stängd betaversion av Etsy Insider för utvalda köpare i USA. Shoppare som får en inbjudan kommer att ha möjlighet att köpa ett säsongs- eller årsmedlemskap, vilket kommer att låsa upp särskilda förmåner, skriver företaget.

Medlemskapet inkluderar gratis frakt, precis som Amazon Prime, men kommer även med ett antal annorlunda fördelar. Till exempel så ska man få en födelsedagsbonus samt en årlig gåva designad av en säljare på Etsy. Det ska även ingå speciella rabatter och förhandstillgång till vissa varor.

Vi är övertygade om att Etsy Insider kommer att göra det enklare och roligare än någonsin för köpare att sömlöst upptäcka artiklar de kommer att älska, från riktiga människor som de är stolta över att stödja, säger Simona Shakin, VP för Product & Retention Marketing hos Etsy.

LÄS ÄVEN: E-handelssajter översvämmas av blodiga Trump-bilder

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se