Den globala marknadsplatsen Etsy rapporterar nu sin försäljning för årets andra kvartal. Både omsättningen på marknadsplatsen och Etsys egna intäkter ökade med runt 140 procent.
Under förra årets andra kvartal såldes det varor på marknadsplatsen för strax under 10 miljarder kronor (1,1 miljarder dollar). Denna summa blev i år över 23 miljarder kronor (2,7 miljarder dollar). Företagets vd Josh Silverman beskriver det som ett “extremt starkt andra kvartal”.
Etsys egna intäkter, alltså ej marknadsplatsens omsättning, landade på 428 miljoner dollar, vilket kan jämföras med 181 miljoner dollar samma period i fjol. Rörelseresultatet växte samtidigt med hela 280 procent till drygt 150 miljoner dollar.
Företaget verkar främst tillskriva tillväxten med hur duktiga de är generellt, snarare än det faktum att många suttit fast i sina hem och inte haft mycket mer att göra än att e-handla söta saker till hemmet. Ett område där Etsy briljerar.