ANNONS

Marknadsplatsen flyger för CDON: "Överträffat förväntningarna"

Mathias Pedersen, avgående vd på Qliro Group

"Drevs av snabb digitalisering".

ANNONS

Det lyfter för CDON, visar siffrorna från det senaste kvartalet som sträcker sig från 1 juli till 30 september. Satsningen på marknadsplatsen har burit frukt. Bruttoförsäljningsvärdet steg från 399 till 533 miljoner kronor, jämfört med samma period förra året. Även rörelseresultatet fick sig en skjuts i rätt riktning från negativa 700 000 till plus 900 000 kronor.

CDON ökade försäljningen från externa handlare med 100 procent för tredje kvartalet och med 102 procent för de första nio månaderna. Detta drevs av snabb digitalisering av handeln och framgångsrik positionering av marknadsplatsen som en betydande försäljningskanal för e-handlare, konstaterar Mathias Pedersen, avgående vd på Qliro Group, i en kommentar.

Omsättningen dalade däremot med 27 procent, från 212 till 154 miljoner kronor. Något som drivs av en minskad egen försäljning av varor. Man har tidigare flaggat för att det egna lagret ska vara "så tomt som möjligt vid årsskiftet". Bruttoförsäljningsvärdet från externa handlare har däremot ökat ordentligt, från 213 till 426 miljoner kronor.

CDON Marketplace snabba tillväxt innebar att 80 procent av CDON:s totala bruttoresultat generades av tjänsterelaterade intäkter från de 1 385 handlare som betalar för att vara en del av marknadsplatsen, säger Mathias Pedersen.

Bolaget har överträffat förväntningarna och är väl skickat för att utvecklas framgångsrikt utanför Qliro Group.

LÄS ÄVEN: CDON skär ned kraftigt på lagret: ”Vi storsatsar”

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap