ANNONS

"Marketplace är framtiden"

"Marketplace är framtiden"
Magnus Fredin

Genom att bygga Nordens ledande marknadsplats ska CDON:s nytillträdde VD Magnus Fredin få fart på bolagets försäljningssiffror.

ANNONS

När Ehandel.se träffar Magnus Fredin på Nordic eCommerce Summit i Malmö har han varit VD för CDON.com i ungefär två och en halv månad. Men han har redan stora planer för hur han vill ta bolaget till en ny nivå.

- För mig är det mycket just att kunna bygga en marknadsledande marknadsplats i Norden. Vi är väldigt Nordenfokuserade och det är här vi har vår kundbas. Det är här vi är starka. Jag tror att det finns goda möjligheter att bygga en riktig marknadsledande marknadsplats i Norden som vi ser på många andra platser i Europa men kanske inte i Sverige och Norden på samma sätt. Så det är det som lockar mig. Det är en jätteutmaning men samtidigt fantastiskt roligt, förklarar han.

- Det känns jätteroligt att vara på CDON. Det är ju ett väletablerat och fint e-handelsbolag från .com-eran så det tycker jag är lite spännande.

Vad är det som är så bra med marknadsplatser?

- Generellt sett så är det tuffare och mer kostsamt för e-handlare i dag att öka försäljningen och framför allt är det svårare att bygga ditt eget varumärke om du är en mindre spelare eller en mellanstor spelare. CDON har ju en unik position med väldigt många kunder i Norden, och vi hjälper e-handlare att nå kunder genom att sälja via vår plattform. Sälja via CDON ska du ju göra för att du vill ha en kostnadseffektiv försäljning och för att du vill öka försäljningen, det är huvudargumentet, säger Magnus Fredin.

När Qliro Groups rapport för årets tredje kvartal nyligen presenterades var det i form av ganska blygsamma siffror. CDON var ett av de bolag i koncernen som tappade under perioden och Qliro Groups VD, Paul Fischbein pekade ut företagets försäljning av "skivor och andra medierelaterade produkter" som en av orsakerna till att bolaget tappade.

- Det är klart att bygga varumärke som står för någonting nytt, det är ingenting man gör över en dag. Men jag tror definitivt att det är något vi kommer att kunna göra på ett bra sätt och vi har ju en stor databas i dag som är mycket mer än bara CD-skivor, som är en rätt liten del av försäljningen. Så jag tror att Marketplace kommer att fylla det tomrummet om det fortsätter att utvecklas som det gör nu.


Magnus Fredin var en av talarna på Nordic eCommerce Summit 

Vilka är CDON:s största utmaningar i dagsläget, som du ser det?

- Det är ju inte bara fördelar med att vara stor, eller relativt stor i nordiska mått mätt. När man har en sådan trafikmängd och så mycket kunder som vi ändå har, är det klart att små förändringar och optimeringar får väldigt mycket positiv påverkan. Men att optimera och transformera bolaget till att bli en marknadsplats och att balansera kortsiktigt och långsiktigt, det är väl en utmaning i det hela.

Är Marketplace framtiden?

- För oss är det det. Vi ser gamla CDON som en marketplacekund också, men i den bemärkelsen att det är en väldigt stor marketplacekund. Så ser vi på det.

Magnus Fredin berättar att CDON den senaste tiden genomfört flera effektiviseringar, som att slå ihop flera lager till ett. Eftersom förändringar på den nivån kan kosta en del pengar är det inte konstigt om siffrorna kanske inte är överdrivet positiva, menar han.

- Sedan är det också så att Q4 är ett viktigt kvartal för oss, både omsättnings- och resultatmässigt. Julhandeln är väldigt viktig för oss och har alltid varit det, så med tanke på de initiativ vi genomfört tycker jag att det känns positivt.

CDON har i dagsläget inga planer på att röra sig utanför Norden, utan planen är att bli regionens ledande plattform för e-handlare att sälja sina varor från. Och även om CDON alltså har haft röda siffror på sistone, så ser det ljusare ut för just CDON Marketplace. Och fenomenet i stort verkar ha framgång just nu. Tradera, Fyndiq, och inte minst Amazon går alla framåt.

Är du rädd för att Amazon ska göra ett inträde i Norden?

- Jag tror att Amazon redan har större volymer i Norden än vad många kanske tror. Och jag tror inte att man kan gå runt och vara rädd för Amazon på det sättet. Alla som jobbar med e-handel eller online har en enorm respekt för det Amazon gör men man måste ju tro på det man själv gör. Även om Amazon går in är jag säker på att vi har en position i Norden som gör att vi kan bygga något väldigt bra. Så jag har respekt för dem men jag är absolut inte rädd för dem. 

Paul Fischbein meddelade tidigare i höstas att han planerar att lämna sin post som VD för Qliro Group. Vem som ska ta över är ännu inte känt. Men Magnus Fredin, som innan CDON även haft ledande poster på bolag som Klarna och Babyshop, säger sig inte vara intresserad.

- Nej. Jag trivs jättebra där jag är, och jag har inga avsikter att göra någonting annat. Jag ska fortsätta på CDON, avslutar han.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se