Sponsrat InnehÄll

Marketing automation: hur man kommer igÄng med automatiserade e-postutskick

Marketing automation Àr ett av de mest effektiva verktyg en marknadsförare har till hands. Ditt arbete underlÀttas och medarbetarna blir mer produktiva, samtidigt som lönsamheten i företaget förbÀttras. Hur gör man dÄ för att komma i gÄng med automatiserad marknadsföring via e-post? Marketing automation ökar produktiviteten med 20 % och kan leda till en genomsnittlig ökning av kvalificerade leads med hela 451 %. Detta tack vare att marketing automation eliminerar upprepade och ofta tidskrÀvande arbetsuppgifter sÄ att du istÀllet kan fokusera pÄ andra viktigare delar av din verksamhet. Medan automatiseringsprogrammen ser till att rÀtt information kommer till rÀtt mÀnniskor, kan du och ditt team istÀllet Àgna er Ät nya spÀnnande marknadsföringskampanjer.

Vad Àr marketing automation med e-post?

IstÀllet för att börja om frÄn början varje gÄng en e-postkampanj ska utformas för ett specifikt marknadssegment, sÄ bygger automation pÄ att man anvÀnder en kampanjmall som skickas till rÀtt mÀnniskor vid rÀtt tidpunkt under deras specifika kundresa.

Genom att integrera din marketing automation-plattform med ditt CRM-system eller e-handelsbutik fÄr du Ätkomst till Ànnu mer kunddata och insikter som hjÀlper dig att skapa relevanta och personliga kampanjer som dessutom ger avsedda och lyckade resultat.

Vad Àr fördelarna med automatiserad marknadsföring med e-post?

Har inte sjÀlva tanken pÄ att slippa manuella och upprepade arbetsuppgifter med risk för mÀnskliga fel övertygat dig? Om inte, sÄ listar vi hÀr vÄra fyra bÀsta argument för automatiserad marknadsföring med e-post:

  1. Locka nya kunder

Automatiserade e-postmeddelanden Àr ett enkelt och effektivt sÀtt att göra ett gott första intryck pÄ nya kunder.

Automatiska vÀlkomstmeddelanden Àr ett av de bÀsta verktygen en marknadsförare har till hands för att generera intÀkter. Det ger dig möjlighet att öka kundengagemanget sÄ snart nya kunder registrerar sig.

  1. Öka konverteringsgraden

Till skillnad frÄn engÄngsutskick sÄ triggas e-postautomatisering av att kunder och prospekt utför vissa förutbestÀmda aktiviteter.

Ett perfekt exempel pÄ automatiseringsprogram som driver konvertering Àr e-postmeddelanden relaterade till övergivna varukorgar. Strax efter kunderna lÀmnar din webbutik fÄr de ett e-postmeddelande dÀr de uppmÀrksammas pÄ att de lÀmnat varor i varukorgen utan att ha slutfört köpet. PÄ sÄ sÀtt uppmuntras de att ÄtervÀnda till din webbutik.

  1. Öka kundlojaliteten

Kundlojalitet Àr helt avgörande för en verksamhets tillvÀxtpotential. Förutom att det Àr mycket kostsamt att förvÀrva nya kunder sÄ visar det sig att Äterkommande kunder spenderar 60 % mer Àn nya.

Automation som kopplas till lojalitetsprogram, födelsedagar och andra minnes- eller Ärsdagar Àr ett utmÀrkt sÀtt att fÄ kunder att kÀnna sig uppskattade och att förbli lojala. Att tacka eller belöna dem för att de shoppat hos dig ger dem en anledning att ÄtervÀnda för fler köp i framtiden.

  1. Återkoppla till leads som svalnat

Marketing automation Ă€r ett effektivt sĂ€tt att rikta sig till kunder i olika faser av deras resa. Genom att vĂ€lja kriterier sĂ„som ”senast öppnad” kan du uppmuntra dina kunder med erbjudanden och kampanjer som lockar dem tillbaka till ditt varumĂ€rke.

 

Hur man kommer igÄng med marketing automation

Du kan antingen sjÀlv bygga automatiseringsprogram frÄn grunden eller anvÀnda en av dotdigitals intelligenta fÀrdiga mallar. Oavsett vilket alternativ du vÀljer sÄ finns det nÄgra saker du bör tÀnka igenom innan du sÀtter igÄng:

  1. Koppla samman dina data

Med tillgÄng till kunddata och insikter om kunderna och deras ageranden kan du avgöra vilken typ av meddelanden som ska skickas ut till vem och nÀr.

Ju mer data som finns i automationsplattformen, desto bÀttre program kan du alltsÄ bygga. Genom att integrera plattformen med ditt CRM-system eller e-handelsplattform kan du skapa mer avancerad marketing automation, exempelvis kampanjer för övergivna varukorgar och vidareutveckling av leads.

  1. Definiera din mÄlsÀttning

Det Àr bÄde smart och nödvÀndigt att veta vad man vill Ästadkomma med sin marketing automation innan man börjar utforma den. Det kommer nÀmligen att vara till stor nytta i framtiden. Det hjÀlper dig att vÀlja rÀtt program, veta vilka vÀrden och nyckeltal du ska följa upp och hur du ska kunna mÀta om programmet varit framgÄngsrikt eller inte.

  1. VÀlj din mÄlgrupp

Vissa kampanjer fungerar bÀttre mot vissa specifika mÄlgrupper. Exempelvis bör en kampanj med utbildande syfte rikta sig till relativt nya kunder.

Ska du anordna ett event dÀr lojala högspenderande kunder ska fÄ förtur till nÄgot pÄ din webbplats ska du istÀllet inkludera just den mÄlgruppen i din kampanj. Med ett vÀldefinierat mÄl Àr det faktiskt vÀldigt lÀtt att identifiera mÄlgruppen.

  1. BestÀm din trigger

Vilka kundaktiviteter Àr det du vill ha koll pÄ och som alltsÄ ska trigga ditt automatiseringsprogram?

För ett vÀlkomstprogram Àr det naturligtvis nÀr kunderna registrerar sig. Ett program för övergivna varukorgar triggas nÀr anvÀndarna lÀmnar din webbplats och fortfarande har varor i sina varukorgar, och en födelsedagskampanj triggas förstÄs pÄ ett specifikt datum.

  1. Skapa dina utskicksmallar

NÀr du vÀl har bestÀmt vilka aktiviteter ditt program ska utföra vet du hur mÄnga e-postmeddelanden som kommer att skickas ut. Nu Àr det dags att utforma innehÄll och format.

Innan du gĂ„r “live” med ditt program mĂ„ste du designa och utforma dina mallar. För bĂ€sta resultat bör du ta med personliga detaljer i brödtext och rubriker och för Ă€nnu mer positiv effekt kan det vara smart att inkludera bilder.

  1. Skapa en testgrupp & gÄ live

För att testköra dina automatiserade e-postkampanjer kan du skapa testgrupper med e-postadresser frÄn olika internetleverantörer och öppna utskicken pÄ olika enheter.

PÄ sÄ sÀtt kan du identifiera eventuella fel i dina utskicksinstÀllningar, anmÀlningskriterier eller i aktiviteter som triggar olika ÄtgÀrder.

NĂ€r du har testkört det nya programmet och allt fungerar som det ska, ja dĂ„ Ă€r det dags att ”gĂ„ live”!

Det innebÀr dock inte att du nu bara kan slÀppa allt och hoppas pÄ det bÀsta. HÄll koll pÄ och följ kampanjerna via dina automationsrapporter. PÄ sÄ sÀtt kan du se vilka kampanjer som fungerar bra och vilka som behöver justeras och förbÀttras.

 

Är du redo att ta din marketing automation ett steg framĂ„t?

För en detaljerad inblick i hur du kan utveckla och förbÀttra din strategi för marketing automation, ta en titt pÄ vÄr senaste guide och lÀs om hur du kan ta saker och ting till nÀsta nivÄ.