Dagligvaruhandeln fick en mycket tuff inledning på det nya året. Justerat för prisökning och kalenderkorrigering beräknas nämligen försäljningen ha rasat med 10,5 procent i januari, enligt Svensk Dagligvaruhandel.
Januari, årets fattigaste månad, blev ännu fattigare i år och det syns också i dagligvaruhandelns försäljning. Den prisjusterade försäljningsutvecklingen är fortsatt negativ, vilket betyder att volymerna drastiskt fortsätter minska och att konsumenter handlar billigare eller färre varor även under början av 2023, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Ej justerat för prisökningar ökade den totala försäljningen med 9,5 procent och i butik med 11,5 procent. E-handeln däremot var ett riktigt sänke och minskade med 18,5 procent under månaden. Hemeleverans backade med 6,9 procent och upphämtning i butik med 30,2 procent.
E-handelns totala andel av försäljningen uppgick till 4,9 procent.
Försäljningen i butik växte med 11,5 procent i januari och stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln. Större del av konsumtionen fortsätter att skifta till fysisk handel, samtidigt är e-handelsandelen fortsatt stabil kring 5 procent, avslutar Karin Brynell.