2020 var ett mindre bra år för damklädesbutiken Mandeldesign.se. Under det fjärde kvartalet backade företagets försäljning med 42 procent och landade på totalt 636 000 kronor.
Resultatet låg sedan tidigare på minus, men sjönk ännu lägre under den aktuella perioden. Rörelseresultatet (EBITDA) gick från −227 000 kronor under Q4 2019, till −1,8 miljoner under samma kvartal i fjol.
LÄS ÄVEN: E-handlaren köper leksakssajt: ”Har en bra strategi”
För helåret 2020 sjönk omsättningen med 60 procent och summerades till 2,1 miljoner kronor. Förlusten blev dessutom ännu större. Den gick från -1,5 miljoner kronor 2019, till -4 miljoner förra året.
2020 kan summeras som ett ovanligt händelserikt år, där alltjämt rådande har skapat såväl utmaningar som möjligheter. För bolagets del har detta år inneburit notering på Spotlight Stock Market vilket skapat större synlighet och en bredare aktieägarbas, skriver Camilla Fridén, vd för Mandel Design Group AB, i rapporten.
Bolaget har även genomfört sitt första förvärv samt ingått två LOI om potentiellt förvärv av SSC Design Studio samt ett Joint Venturesamarbete med en finsk part för att lansera Mandel Design i Finland.
Företaget förklarar att man jobbar mot att bli en stor e-handelskoncern, och att tanken är att växa genom förvärv.
Bolagets strategi är fortsatt att växa genom förvärv och utveckling av befintliga bolag och plattformar, fortsätter Camilla Fridén.
Vår målsättning är att bygga en bred grupp av e-handelsplattformar och bolag, stora som små. Genom en diversifierad portfölj av plattformar och bolag kommer vi att kunna dra nytta av synergier mellan befintliga och förvärvade tillgångar.
Men en sjunkande försäljning har tvingat Mandel Design att omprioritera, vilket resulterat i en omorganisation och flytt till lokaler där det finns "möjlighet till expansion av nya verksamheter".
Utmaningen under året har varit att få igång en ökad försäljning. Givet att så inte skett i önskad utsträckning har bolaget vidtagit organisatoriska förändringar avseende arbetskraften under slutskedet av året och in på det nya. Vi har idag flyttat hela verksamheten till en mer kostnadseffektiv lösning där våra omkostnader för logistik, lager och support kommer att reduceras gentemot nuvarande lösning.
Genom den omorganisation som vi nu är i slutfasen av, kommer koncernen att kunna reducera en stor del av tidigare kostnadsmassa över tid, något som kommer att möjliggöra ett ännu större fokus och investering i marknadsföring och försäljningsdrivande aktiviteter.