ANNONS

Mardrömmen för skojätten - förlorade nära 200 miljoner

"Den förlorade försäljningen har påverkat lönsamheten kraftigt".

ANNONS

Sko- och modebutiker har genomlidit ett riktigt stålbad under pandemin. När Nilson Group, som ligger bakom varumärken som Din sko, Ecco, Nilson och Feetfirst, nu visar upp sina siffror för 2020 blir det återigen tydligt vilken mardröm fjolåret varit för branschen.

Rörelseresultatet backade med hissnande 130 miljoner kronor, från minus 65,8 till en förlust på hela 197,2 miljoner kronor under perioden. Samtidigt rasade omsättningen med nära 43 procent till 1,1 miljarder kronor.

Andelen kunder som har handlat vid sitt butiksbesök har glädjande nog ökat. Samtidigt har även prisnedsättningar ökat för att starkare aktivera varor och undvika överlager. Den förlorade försäljningen har påverkat lönsamheten kraftigt, då många fasta kostnader i form av till exempel hyror och personal har varit svåra att minska lika snabbt och i samma utsträckning som den tappade försäljningen, skriver Magnus Nilsson, vd på Nilson Group, i en kommentar.

Han förklarar även att de drabbats hårdare än branschen i genomsnitt, då de har en större marknadsandel i storstadsregionerna och vid gränserna.

Restriktioner och riktlinjer har starkt påverkat kundernas beteende vad gäller såväl behovshandeln som möjligheter att besöka butik. Vi ser att det minskade antalet kundbesök i våra butiker tydligt korrelerar med förlorad försäljning.

Trots den tuffa tillvaron ser man nu mer positivt på framtiden när samhället så sakteliga öppnar upp igen.

Med en återgång till något mer normala affärsförhållanden 2021 och 2022 ser vi stadigt förbättrade resultat, där en låg omkostnadsbas och god försäljningstillväxt skapar bra förutsättningar inför kommande år.

Nils Lund
nils@ehandel.se