Den internationella e-handlaren Hellofresh, som levererar måltidslösningar, har gått starkt fram i Sverige. De passerade 1,5 miljarder i omsättning under 2021. Men framgångarna har delvis byggts på anställda som far illa, rapporterar Sydsvenskan.
Bolaget använder sig av kontraktslogistikföretaget Logent, som driver anläggningen i Bjuv. Merparten av de drygt 1000 anställda hör alltså till Logent. Och för flera av de anställda på distributionscentret beskrivs tillvaron som en mardröm.
De skriker på dig och man är orolig hela tiden. De behandlar en som att man är ett djur, säger en anställd till lokaltidningen.
De upplever en vardag som kantas av skrikande chefer, olika typer av trakasserier, anställningar som lottas ut och tidtagning vid toalettbesök. Allra värst ska det vara vid kvällsskiften, när cheferna inte är på plats.
"Ett problem för oss"
Enligt Sydsvenskans granskning har man bland annat tagit del av interna mail, som visat hur arbetsledare tvingats välja vilka som ska få fast anställning, eller till och med bli uppsagda. Och om det inte skedde inom angiven tidsram hotades det med att alla skulle avslutas. Uppgifter har också spridits om en mut- och gåvokultur på bemanningsföretaget.
Enligt Logents chefsjurist, Magnus Weidenhaijn råder absolut nolltolerans mot trakasserier och platschefen Fredrik Grönlund reagerar också på uppgifterna.
Såklart varje fall där någon upplever att de inte blir respekterade är ett problem för oss. Vi jobbar jättehårt med våra ledare, säger han till tidningen.
"Ytterst viktigt för oss"
Hellofresh kommenterar händelserna så här:
Även om dessa personer inte arbetar direkt för Hellofresh bryr vi oss om alla som arbetar på distributionscentret. Deras hälsa, säkerhet och välmående är högprioriterad och ytterst viktigt för oss.
Det är inte första gången Logent har varit i blåsväder. Breakit har tidigare rapporterat om liknande förhållanden vid Boozts anläggning i Ängelholm, som även det drivs av logistikbolaget.