Modehandlaren Nelly Group har det fortsatt tufft med marginalerna. Försäljningen under det första kvartalet backade från 288 till 234 miljoner kronor, en minskning med 18,7 procent, och rörelseresultatet sjönk med 14,4 procent till -33,7 miljoner.
Vår totala kundtrafik låg nästan i linje med motsvarande kvartal 2022 och vi uppnådde en högre organisk andel, men det var framför allt i den lägre konverteringen som våra kunders återhållsamhet blev tydlig, även under de perioder då vi valde att driva försäljning genom prissänkningar, säger Helena Karlinder-Östlundh, tf vd på Nelly Group, i delårsrapporten.
Bolaget upplevde även en ökad returgrad under kvartalet, en trend man kommer att jobba hårt på att vända framgent genom ett noga utvalt utbud och optimering av returhantering.
Vad gäller att nå svarta siffror finns det dock en hel del kvar att göra.
Vi har under de senaste nio månaderna åstadkommit grundläggande förbättringar på flera områden och därmed börjat skapa rätt förutsättningar för att uppnå lönsamhet, även om mycket kvarstår att göra, säger Helena Karlinder-Östlundh.
Bolaget passade även på att presentera ettt förslag på en ny styrelseordförande och två nya ledamöter. Ebba Ljungerud föreslås till ordförande, medan Axel Medefelt och Lennart Sparud föreslås som ledamöter av valberedningen.
Nuvarande ordförande Mathias Pedersen och ledamöterna Maj-Louise Pizzelli och Sandra Backlund ställer inte upp för omval.
På aktieägarnas vägnar vill jag tacka för det engagemang, ledarskap och den energi som Mathias har bidragit med, först som CFO och sedan som v för Qliro Group och därefter som ordförande i styrelsen och revisionsutskottet i Nelly. Mathias har varit instrumentell för de strategiska initiativ som skapat dagens Nelly. Jag vill även tacka Maj-Louise Pizzelli och Sandra Backlund för deras värdefulla insatser för Nelly, säger Jonathan Sundqvist, ordförande för valberedningen.