Genom att trycka på donationsknappen kan kunder i fysiska butiker välja att donera pengar till välgörande ändamål, till exempel när varorna betalas i kassan eller när det pantas burkar. Inom e-handeln är detta inte lika utbrett, även om det finns smarta lösningar.
Bland annat erbjuder e-handlarnas insamlingsbössa Desmo en lösning som gör det enkelt att skänka pengar när man handlar på nätet. Sedan starten 2010 har Desmo ingått samarbeten med flera av landets största e-handlare, som Cdon.com, Laredoute, Halens och Babyshop.
Men man kan också lösa det på egen hand, något som e-handlarna bakom webbutiken Litenleker.se gjort genom att införa en ny kassafunktion.
– Då vi fick reda på att det var så många svenska barn som lever i ekonomisk utsatthet så kände vi att vi måste bidra med det vi kan som e-handlare, säger Robert Norberg på Litenleker.se.
Avrunda uppåt
Enligt stiftelsen SverigesBarn lever idag 250 000 svenska barn i fattiga förhållanden. För många familjer innebär julen ångest och oro, utan möjligheter till julbord och klappar under granen. Här hoppas Litenleker.se kunna göra en skillnad tillsammans med sina kunder.
– På så sätt ger vi våra kunder på Litenleker.se möjligheten att avrunda uppåt vid ett köp i kassan. De skänkta pengarna går oavkortat till stiftelsen SverigesBarn, säger Robert Norberg.
SverigesBarn har ett 90-konto och granskas av Svensk insamlingskontroll. Något som garanterar att pengarna hamnar i rätt händer, en viktig del i samarbetet.
– För oss är det viktigt att våra kunder vet att de pengar de skänker kommer fram, säger Robert Norberg.
Källa: Press