Black Friday närmar sig och många e-handlare gör sig redo för att slå nya rekord. Men det kommer inte att bli alldeles enkelt att få konsumenterna att plocka fram sina plånböcker. Det menar marknadsföringsplattformen Optimizely, som precis har kartlagt e-handlarnas och deras kunders förväntningar inför årets största shoppinghelg.
I undersökningen, där men bland annat har man tillfrågat marknadschefer för svenska e-handelsföretag, framkommer en rad potentiella orosmoln. 79 procent vittnar om “företagskulturella hinder” och 77 procent tar upp tekniska hinder som hinder när det kommer att möta kundernas behov.
Och samtidigt har konsumenterna tröttnat på sidor som laddar långsamt och på service som inte håller måttet. Av tusen tillfrågade konsumenter uppger en majoritet (52 procent) att deras förväntningar på företagen inte uppfylls. 58 procent förväntar sig att köpupplevelsen ska bli bättre i år jämfört med tidigare år. 91 procent kräver enkel användning och 80 procent anser att det är viktigt att företaget de handlar från har “rätt tonalitet”.
Det kommer att bli avgörande för handlarna att leverera utmärkta digitala upplevelser under julhandeln och fånga de konsumenter som medvetet är på jakt efter produkter eller vill bli inspirerade och få erbjudanden online. Vinnarna kommer vara de handlare som har både organisationen, strukturen och de tekniska lösningarna på plats, säger Mårten Bokedal, marknadschef på Optimizely Sverige, i ett uttalande.
I undersökningen framgår det också att nästan varannan konsument planerar att handla julklappar online i år.
Konsumenterna är otåliga och sådant som sidor som laddar långsamt påverkar både användarupplevelsen, konverteringsgraden och hur Google rankar sajten. Det vet vi från andra undersökningar. Personalisering är en annan faktor som kommer vara avgörande för att möta konsumenternas ökade förväntningar, då över hälften, 58 procent, säger att de är mer benägna att handla hos varumärken som anpassar upplevelsen efter deras behov och preferenser, säger Mårten Bokedal.
Optimizelys undersökning bygger på en konsumentundersökning bland drygt tusen personer i Sverige. Dessutom har företaget ställt frågor till marknadsteam på 150 företag med minst 100 anställda.