2021 så anpassade sig den ideella organisationen Majblomman till framtiden och införde e-handel i konceptet. Barnen som ville sälja majblommor kunde nu också starta en digital butik. Detta resulterade i tusentals e-handelsbutiker som alltså sålde majblommor.
LÄS ÄVEN: Majblomman blir med e-handel – “tusentals blombutiker online
Nu rapporteras flera rekord som bland annat möjliggjorts via digital försäljning. En majblommeförsäljare, Murhaf Hamid, ska nämligen ha sålt för över 5 miljoner kronor. Något som nu gör att han eventuellt måste skatta på sina 10 procent av intäkterna.
Även om alla barn inte säljer majblommor för flera miljoner så ska det ha gått riktigt bra med försäljningen i år, meddelar organisationen bakom.
När vi stängde de digitala majblommebutikerna vid midnatt hade barnen samlat in 71,6 miljoner. Det är ett solklart rekord, det tidigare var 67 miljoner. Och nu väntar vi in redovisningen av vissa kontanta köp av majblommor. Barnen har alltså sålt majblommor för ännu mer, säger Åse Henell, Majblommans generalsekreterare.
Från och med idag, den 4 maj, så går det inte längre att köpa majblommor av barn via fysisk handel eller via personliga nätbutiker. Uppdraget att kränga majblommor förs nu över på företag istället. Till exempel säljs de hos ICA, Stadium, Kappahl och Nordic Wellness.
Att våra samarbetspartners säljer majblommor är ett koncept som uppstod under pandemin då inga barn kunde träffa sina blomköpare. Vi är oändligt tacksamma, och vi är glada åt att modellen med majblommor i butik blir kvar och sprider sig! Att näringslivet sluter upp kring Majblomman är jätteviktigt inför den lågkonjunktur som närmar sig, säger Åse Henell.
Den totala summan lär alltså fortsätta att öka. Insamlingen går till barn som lever i ekonomisk utsatthet i Sveriges alla kommuner.