ANNONS

Majblomman blir med e-handel - “tusentals blombutiker online”

Drottning Silvia (t.h.) fick e-handla förra årets blomma från Elin Eiseles (t.v.) webbutik
Foto: Majblomman

"Barnen vi finns till för betalar ett högt pris".

ANNONS

Den ideella organisationen Majblomman, som verkar för barns rättigheter i Sverige, fick i fjol ställa in sin traditionella insamling. Vanligtvis säljer barn över hela landet majblommor varje vår, där insamlingen går till barn som lever i ekonomisk utsatthet i Sverige.

“En historisk förlust på över 50 miljoner”

Trots att den fysiska försäljningen fick ställas in så genomförde man ändå en digital insamling, som gav klirr i kassan. Man kunde helt enkelt köpa 2020-års majblomma digitalt genom att donera pengar.

Coronapandemin tvingade oss att överge ett 113 år gammalt framgångsrecept och testa något nytt helt utan förberedelser. Det är otroligt att vi lyckats samla in över 10,6 miljoner på bara några veckor. Vi har sett ett obeskrivligt engagemang från alla som deltagit och bidragit. Samtidigt gör vi en historisk förlust på över 50 miljoner. Det visar att barnens försäljning av fysiska majblommor är en institution med makalös kraft. Den har funnits i över hundra år, och vi räknar med att den återuppstår nästa vår, sade Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve i juni förra året.

Eftersom pandemin uppenbarligen inte har gett sig så har Majblomman nu tänkt om. I år ska tusentals barn få möjligheten att sätta upp en egen e-handel där de kan sälja majblommor.

Årets kampanj har två delar, förmodligen för att man inte riktigt vet hur bra e-handelssatsningen kommer att gå. Den första är alltså möjligheten för alla barn att starta en egen e-handel där man kommer att kunna sälja 2020-års digitala majblomma men i fysisk form.

"Varje barn har sin egen webbshop"

De som köper en majblomma i en av e-handelsbutikerna som sätts upp av barnen, i samråd med skola eller förening, kommer alltså att få 2020-års blomma hemskickad till brevlådan.

Försäljningen sker via tusentals blombutiker, online. Varje barn har sin egen webbshop och majblommorna levereras direkt hem till köparen. Barnens försäljning pågår 15 april - 2 maj, meddelar Majblomman.

Samtidigt kör man, precis som förra året, en digital insamlingskampanj där man säljer årets majblomma men i digital form.

Under pandemin har Majblomman på nära håll sett hur barnen vi finns till för betalar ett högt pris. Den ekonomiska krisen slår först och hårdast mot barn som redan lever i fattigdom. Majblommans arbete är viktigare än någonsin och det känns så hoppfullt att vi trots allt hittat ett sätt att genomföra en insamling i år, säger Tove Lindahl Greve om årets kampanj.

Drottning Silvia köpte den allra första majblomman i år från 2020 års majblommedesigner Elin Eiseles och hennes webbutik.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se