ANNONS

MailChimp ville förstå kunden - öppnade strumpbutik

MailChimp ville förstå kunden - öppnade strumpbutik
Meg och hennes kollegor brainstormar om e-handelns namn
Foto: What´s In Store

Brevleverantören MailChimp öppnade en egen e-handel. 

ANNONS

Att känna sina kunder är förstås viktigt för de flesta företag, inte minst för leverantörer i e-handelsbranschen där utvecklingen är snabb och alternativen många. Vi har tidigare sett hur Tvålshopen kom till för att Kodmyrans personal skulle behålla sina e-handelskunkaper, och Textalk sadla om till att sälja solglasögon. Nu väljer nyhetsbrevsleverantören MailChimp, som är en av världens populäraste, att starta e-handeln Freddie and Co som bland annat ska sälja strumpor.

Otydliga och tråkiga namnförslag

Sidan drivs av Meg Lindsay som är marknadsassistent på MailChimp. Hon berättar om projektet i, just det, ett nyhetsbrev som fått namnet What’s In Store.

- Vi ville få en bild av hur livet ser ut för våra e-handelskunder, så vi öppnade en egen nätbutik - Freddie and Co. Vi hoppas kunna lära oss från upplevelsen och få empati för våra användare, skriver Meg om den nya e-handeln.

Och empati kanske kan behövas. Livet som e-handlare visar sig nämligen inte vara helt enkelt. Nästan direkt stöter Meg på problem eftersom det krävs ett namn för att registrera sig hos plattformsleverantören Shopify. Och att komma på ett namn är minsann lättare sagt än gjort. Med hjälp av sina mer eller mindre hjälpsamma kollegor kämpar sig Meg igenom förslag som MailChimp Shop (tråkigt), Variety Store (otydligt) och Pigeons Fart (oseriöst), och innan valet slutligen faller på just Freddie and Co (familjärt och lekfullt) konstaterar Meg att det inte är så lätt att döpa något som inte finns.

Bruce Willis-erfarenhet räckte inte

Nästa steg blir att ta fram en logga och en layout. Men trots att Meg designade “My Bruce Willis Fan Site” redan som 12-åring visar det sig inte heller vara helt lätt att hantera grafiken i en ny nätbutik.

- Faktum är att sidans design var en av de mest avskräckande delarna med hela det här projektet. Jag visste att jag ville försöka att göra det själv, men jag visste också att jag inte hade någon aning om hur jag skulle göra det själv.

Om man arbetar med nyhetsbrev är det förstås i så fall lite lättare att marknadsföra sidan med hjälp av mailutskick, vilket klaras av inför lanseringen av sidan. Den blev i och för sig något framflyttad på grund av förseningar hos tillverkaren.

Hittills har Freddie and Co fått in 254 beställningar och sålt 350 par strumpor, och i nästa nyhetsbrev tänker Meg gå in på vad hon som ny e-handlare har lärt sig under första månaden i business. Men att ensam inte är stark står redan nu klart för MailChimps marknadsassistent:

- Jag tror inte på att göra flera saker samtidigt. När jag försöker få allt gjort själv blir resultaten sämre. Det bästa man kan göra är att hitta ett extra par ögon som kan ta en titt på det som ska göras.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap