Det är företaget Tradedoubler, verksamt inom prestationsbaserad marknadsföring, som beställt undersökningen som visar att den stora variationen av köpmönster är en stor utmaning för alla handlare som inte är förberedda.
– Den här forskningen representerar ett uppvaknande för all affärsverksamhet som fortfarande tror att en m-handelsstrategi är ’bra-att-ha”, snarare än affärskritisk, säger Urban Gillström, koncernchef för Tradedoubler.
Studien visar att över 71 procent av användarna av smarta telefoner i alla fyra länderna gör sökningar om potentiella köp via mobilen, och mer än hälften (53 procent) köper varor och tjänster, annat än nedladdningar, genom sin mobil eller surfplatta.
Bland de som äger en surfplatta letar 40 procent av användarna efter ett potentiellt inköp och 33 procent fortsätter att göra klart en transaktion. Surfplatteanvändarna är också de som spenderar i genomsnitt mest på m-handel med ett genomsnittligt högsta belopp som uppgår till 230 Euro (cirka 2030 SEK) jämfört med 140 Euro (cirka 1240 SEK) för de som använder mobilen.
M-handeln ligger ännu i sin vagga men spås få sitt stora genombrott under 2012 och det finns några betydande hinder som måste övervinnas för att den ska få acceptans hos gemene man i Europa. Omkring hälften av de som deltog i undersökningen var oroade över säkerheten hos mobilen som betalningsplattform.
Konsumenter vill ha mobila butiker
Webbsajter som inte är anpassade för mobil handel är ett annat problem. Undersökningen avslöjar att bristen på sajter som är optimerade för mobilen är en huvudvärk för de europeiska konsumenterna. Var tredje svensk säger att de skulle handla oftare via mobilen om webbsajterna var optimalt utvecklade.
För de e-handlare som ligger i framkanten med att ta fram en mobilanpassad butik verkar det finnas stora möjligheter att öka handeln. Under förra året skrev vi bland annat om Babyshop.com som lanserade sin mobilanpassade butik och som genast såg en stark ökning i trafiken till sin mobilanpassade sajt.